Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-6A:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne-6A
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,23zaliczenie
projektyP6 45 4,00,77zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu „Podstawy projektowania urbanistycznego”, sem. 3
W-2Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 4
W-3Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 5
W-4Umiejętność obsługi programów komputerowych do modelowania i wizualizacji 3D

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.9
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów6
45
wykłady
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego70
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
A_1A_W20, A_1A_W23, A_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-3
A_1A_C-XIV/6_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
A_1A_W09, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
A_1A_U21, A_1A_U13, A_1A_U20T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-3, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-1M-3S-3
A_1A_C-XIV/6_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
A_1A_U27, A_1A_U11, A_1A_U10T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-2, T-P-5, T-W-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
A_1A_K04, A_1A_K02T1A_K03, T1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
A_1A_C-XIV/6_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
A_1A_C-XIV/6_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Bagiński E., Preferencje ludności miejskiej dotyczące wielkości miast i dostępności przestrzennej miejsc pracy, usług i wypoczynku, 1979
  2. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa, 1979
  3. Chmielewski J. M., Teoria Urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, 2001
  4. Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, Wydawnictwo PWN, 1968
  5. Longley P. A. i inni, GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  6. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, 1999
  7. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, 2011
  8. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
  9. Wallis A., Miasto i przestrzeń, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Batty M., “Model Cities”, CASA Working Paper 113, UCL, CASA, 2007
  3. Batty M., Cities and Complexity, The MIT Press, 2005
  4. Batty M., Longley P., Fractal Cities, Academic Press Limited, 1994
  5. Benenson I., Torrens P.M., Geosimulation: Automata-Based Modeling of Urban Phenomena, John Wiley & Sons, 2004
  6. Czyńska K., Metody kształtowania współczesnej sylwety miasta na przykładzie panoram Szczecina – dysertacja, Politechnika Wrocławska, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.9
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego70
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_W01Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
A_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
Treści programoweT-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_W02Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_U01Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U21odczytuje w przestrzeni powiązania funkcjonalne i formalne, relacje między obiektem a otoczeniem, harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury
A_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
A_1A_U20potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły urbanistyczne w skali miejskiej z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_U02Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
A_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
A_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_K01Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
A_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.