Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Akwarystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwarystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór zbiornika2
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory1
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie2
T-A-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia2
T-A-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)2
T-A-6Tarło ryb w akwarium1
10
wykłady
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja4
T-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie4
T-W-3Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe4
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia3
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem3
T-W-6Transport ryb i kwarantanna2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsulacjach4
A-A-3Studiowanie podanej literatury8
A-A-4Opieka nad akwariami akwariów8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_W02
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
BL_2A_W07, BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2
BL_2A_BLR-S-O1.5_W03
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-6, T-A-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-O1.5_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
BL_2A_U10, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BL_2A_K07, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_W02
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
BL_2A_BLR-S-O1.5_W03
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych, posiada umiejetności kontrolowanego rozrodu ryb.
BL_2A_BLR-S-O1.5_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O1.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  2. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  3. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  4. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór zbiornika2
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory1
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie2
T-A-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia2
T-A-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)2
T-A-6Tarło ryb w akwarium1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja4
T-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie4
T-W-3Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe4
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia3
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem3
T-W-6Transport ryb i kwarantanna2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsulacjach4
A-A-3Studiowanie podanej literatury8
A-A-4Opieka nad akwariami akwariów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O1.5_W02Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie
T-W-3Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-A-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-A-6Tarło ryb w akwarium
T-A-1Dobór zbiornika
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O1.5_W03Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-W-6Transport ryb i kwarantanna
T-A-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O1.5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie
T-W-3Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-6Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-A-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-A-6Tarło ryb w akwarium
T-A-1Dobór zbiornika
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
T-A-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych, posiada umiejetności kontrolowanego rozrodu ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O1.5_U02Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-6Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O1.5_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-W-2Jakość wody i jej uzdatnianie
T-W-3Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe
T-W-5Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-6Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja
T-A-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-A-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-A-6Tarło ryb w akwarium
T-A-1Dobór zbiornika
T-A-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
T-A-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole