Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Podstawy kynologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kynologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia kręgowców, anatomia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące2
T-A-2Zapobieganie bezdomności - zajęcia terenowe w TOZi Schronisku dla bezdomnych Zwierząt3
T-A-3Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów3
T-A-4Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych3
T-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)4
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)3
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae3
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)4
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3Studiowanie polecanej literatury5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
BL_2A_W01, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O1.1_W02
Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_U01
Student posiada wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i potrafi ją praktycznie wykorzystać w chowie psów
BL_2A_U03P2A_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
BL_2A_K06, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
2,0Student nie posiada wiedzy na temat biologii psa domowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, potrafi wymienić zasadnicze elementy jego budowy
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, w tym anatomii, fizjologii i behawioru
4,5Student posiada na dobrze ugruntowaną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
BL_2A_BLM-S-O1.1_W02
Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy na temat chowu i hodowli psów rasowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu psów rasowych
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i podstawową na temat hodowli psów rasowych
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_U01
Student posiada wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i potrafi ją praktycznie wykorzystać w chowie psów
2,0Student nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do psa
3,0Student potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do psa
3,5Student potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do psa
4,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu schronisk dla bezdomnych zwierząt
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i cenić stan schronisk dla zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w nikłym stopniu
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w dużym stopniu
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, w kontaktach z psem postępuje etycznie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych, wyraża oceny dotyczące walk psów

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  3. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Warszawa, 2009
  4. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, Warszawa, Wydawnictwo Multico, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące2
T-A-2Zapobieganie bezdomności - zajęcia terenowe w TOZi Schronisku dla bezdomnych Zwierząt3
T-A-3Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów3
T-A-4Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych3
T-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)4
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)3
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae3
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)4
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3Studiowanie polecanej literatury5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.1_W01Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością
Treści programoweT-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych
T-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat biologii psa domowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, potrafi wymienić zasadnicze elementy jego budowy
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, w tym anatomii, fizjologii i behawioru
4,5Student posiada na dobrze ugruntowaną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.1_W02Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością
Treści programoweT-A-3Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-4Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy na temat chowu i hodowli psów rasowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu psów rasowych
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i podstawową na temat hodowli psów rasowych
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.1_U01Student posiada wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i potrafi ją praktycznie wykorzystać w chowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością
Treści programoweT-A-2Zapobieganie bezdomności - zajęcia terenowe w TOZi Schronisku dla bezdomnych Zwierząt
T-A-3Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-4Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do psa
3,0Student potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do psa
3,5Student potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do psa
4,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu schronisk dla bezdomnych zwierząt
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i cenić stan schronisk dla zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością
Treści programoweT-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae
T-A-2Zapobieganie bezdomności - zajęcia terenowe w TOZi Schronisku dla bezdomnych Zwierząt
T-A-3Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-4Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w nikłym stopniu
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w dużym stopniu
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, w kontaktach z psem postępuje etycznie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych, wyraża oceny dotyczące walk psów