Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów wytwarzania olefin

Sylabus przedmiotu Teoria niezawodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria niezawodności
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,30,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy matematyki (teoria prawdopodobieństwa, macierze stochastyczne).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenie elementów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami.2
T-A-2Funkcja intensywności uszkodzeń dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa.2
T-A-3Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.3
T-A-4Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.2
T-A-5Funkcja gotowości.1
T-A-6Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.1
T-A-7Wyznaczenie czasu pracy bezawaryjnej i czasu wymuszonego postoju.1
T-A-8Wyznaczenie funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.1
T-A-9Optymalizacja niezawodności. Konstrukcje o minimalnych kosztach przy ograniczonej zadanej niezawodności.2
15
wykłady
T-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodności.1
T-W-2Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.4
T-W-3Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.4
T-W-4Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie.2
T-W-5Intensywność uszkodzeń obiektów nienaprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.2
T-W-6Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji.2
T-W-7Startegia wymiany profilaktycznej. Etapy wykonywania. Czas pracy bezawaryjnej. Czas wymuszonego postoju.2
T-W-8Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi.2
T-W-9Macierz przejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.2
T-W-10Dynamika niezawodności systemów obsługiwanych. Niezawodność systemu z rezerwą. Kształtowanie gotowości Współczynnik gotowości.3
T-W-11Optymalizacja niezawodności.2
T-W-12Niezawodność strukturalna.2
T-W-13Niezawodność wybranych sytemów technologicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza treści zadań z zajęć audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanir do sprawdzianu10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_W01
Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W09T2A_W01, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-9, T-W-4, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenia elementów.
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U15, ICHP_2A_U17T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U05, InzA2_U06C-2T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_K02
Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_W01
Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
2,0Student nie orientuje się w problemach teorii niezawodności.
3,0Student w stopniu ograniczonym orientuje się w problemach niezawodności i posiada ogólnikową wiedzę o problemach bezawaryjnej pracy środków technicznych.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie charakterystyk teorii niezawodności oraz orientuje się w problemach zawodności i niezawodności systemów.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować charakterystyki niezawodności dla różnych modeli wraz z dyskusyjnym omówieniem wystepujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczacą formułowania równania równań z teorii niezawodności oraz orientuje się w poblemach optymalizacji.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalająca swobodnie poruszać się w problemach teorii niezawodności systemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenia elementów.
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakichkolwiek obliczeń cyfrowych dotyczących nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,0Student umie wykonać obliczenia cyfrowe dotyczące elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,5Student umie obliczyć niezawodność i zawodność dla obranej struktury systemu połaczeń.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów oraz czas odnowy profilaktycznej dla wybranej strategii.
4,5Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy w oparciu o zbiory niezależnych obserwacji czasu pracy obiektów do uszkodzenia.
5,0Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy oraz umie wykorzystywać elementy optymalizacji w teorii odnowy ze względu na efekty finansowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_K02
Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Bielajew I.K., Gniedenko B.W., Sołowiew A.D., Metody matematyczne w teorii niezawodności, WNT, Warszawa, 1968
  2. Migdalski J. (praca zbiorowa), Inżynieria niezawodności (Poradnik)., Wyd. ATR, Budgoszcz, 1992
  3. Bucior J., Teoria niezawodności, Wyd. PRz, Rzeszów, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Wyszyńska-Fiok K, Jaźwiński J., Niezawodnośc systemów technicznych, PWN, Warzsawa, 1990
  2. Ziemba S., i inni, Fizyczne aspekty trwałości i niezawodności obiektów technicznych, Wyd. PP, Poznań, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami.2
T-A-2Funkcja intensywności uszkodzeń dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa.2
T-A-3Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.3
T-A-4Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.2
T-A-5Funkcja gotowości.1
T-A-6Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.1
T-A-7Wyznaczenie czasu pracy bezawaryjnej i czasu wymuszonego postoju.1
T-A-8Wyznaczenie funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.1
T-A-9Optymalizacja niezawodności. Konstrukcje o minimalnych kosztach przy ograniczonej zadanej niezawodności.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodności.1
T-W-2Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.4
T-W-3Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.4
T-W-4Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie.2
T-W-5Intensywność uszkodzeń obiektów nienaprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.2
T-W-6Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji.2
T-W-7Startegia wymiany profilaktycznej. Etapy wykonywania. Czas pracy bezawaryjnej. Czas wymuszonego postoju.2
T-W-8Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi.2
T-W-9Macierz przejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.2
T-W-10Dynamika niezawodności systemów obsługiwanych. Niezawodność systemu z rezerwą. Kształtowanie gotowości Współczynnik gotowości.3
T-W-11Optymalizacja niezawodności.2
T-W-12Niezawodność strukturalna.2
T-W-13Niezawodność wybranych sytemów technologicznych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza treści zadań z zajęć audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanir do sprawdzianu10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_W01Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
Treści programoweT-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodności.
T-W-2Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.
T-W-5Intensywność uszkodzeń obiektów nienaprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.
T-W-6Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji.
T-W-8Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi.
T-W-3Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.
T-W-11Optymalizacja niezawodności.
T-W-12Niezawodność strukturalna.
T-W-7Startegia wymiany profilaktycznej. Etapy wykonywania. Czas pracy bezawaryjnej. Czas wymuszonego postoju.
T-W-13Niezawodność wybranych sytemów technologicznych
T-W-9Macierz przejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.
T-W-4Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie.
T-W-10Dynamika niezawodności systemów obsługiwanych. Niezawodność systemu z rezerwą. Kształtowanie gotowości Współczynnik gotowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w problemach teorii niezawodności.
3,0Student w stopniu ograniczonym orientuje się w problemach niezawodności i posiada ogólnikową wiedzę o problemach bezawaryjnej pracy środków technicznych.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie charakterystyk teorii niezawodności oraz orientuje się w problemach zawodności i niezawodności systemów.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować charakterystyki niezawodności dla różnych modeli wraz z dyskusyjnym omówieniem wystepujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczacą formułowania równania równań z teorii niezawodności oraz orientuje się w poblemach optymalizacji.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalająca swobodnie poruszać się w problemach teorii niezawodności systemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_U01Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenia elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenie elementów.
Treści programoweT-A-4Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.
T-A-3Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami.
T-A-2Funkcja intensywności uszkodzeń dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa.
T-A-5Funkcja gotowości.
T-A-6Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.
T-A-7Wyznaczenie czasu pracy bezawaryjnej i czasu wymuszonego postoju.
T-A-8Wyznaczenie funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.
T-A-9Optymalizacja niezawodności. Konstrukcje o minimalnych kosztach przy ograniczonej zadanej niezawodności.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakichkolwiek obliczeń cyfrowych dotyczących nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,0Student umie wykonać obliczenia cyfrowe dotyczące elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,5Student umie obliczyć niezawodność i zawodność dla obranej struktury systemu połaczeń.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów oraz czas odnowy profilaktycznej dla wybranej strategii.
4,5Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy w oparciu o zbiory niezależnych obserwacji czasu pracy obiektów do uszkodzenia.
5,0Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy oraz umie wykorzystywać elementy optymalizacji w teorii odnowy ze względu na efekty finansowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_K02Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy użyciu konkretnych modeli niezawodności dla podstawowych sytemów połączenie elementów.
Treści programoweT-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodności.
T-W-2Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.
T-W-5Intensywność uszkodzeń obiektów nienaprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.
T-W-6Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji.
T-W-8Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi.
T-W-3Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.
T-W-11Optymalizacja niezawodności.
T-W-12Niezawodność strukturalna.
T-W-7Startegia wymiany profilaktycznej. Etapy wykonywania. Czas pracy bezawaryjnej. Czas wymuszonego postoju.
T-W-13Niezawodność wybranych sytemów technologicznych
T-W-9Macierz przejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.
T-W-4Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie.
T-W-10Dynamika niezawodności systemów obsługiwanych. Niezawodność systemu z rezerwą. Kształtowanie gotowości Współczynnik gotowości.
T-A-4Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.
T-A-3Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami.
T-A-2Funkcja intensywności uszkodzeń dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa.
T-A-5Funkcja gotowości.
T-A-6Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.
T-A-7Wyznaczenie czasu pracy bezawaryjnej i czasu wymuszonego postoju.
T-A-8Wyznaczenie funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.
T-A-9Optymalizacja niezawodności. Konstrukcje o minimalnych kosztach przy ograniczonej zadanej niezawodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.