Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Technologia produkcji olefin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produkcji olefin
Specjalność Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11 Znajomość chemii ogólnej i organicznej
W-2Zdany egzamin z chemii fizycznej
W-3Znajomość podstaw aparaturowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu
C-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
C-3Poznanie procesów odwodornienia oferowanych przez czołowe firmy światowe
C-4Poznanie systemów destylacyjnych stosowanych podczas wyodrębniania czystego propylenu i 1,3-butadienu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.3
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.3
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.3
T-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.2
T-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.3
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.3
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.3
T-W-8Wyodrębnianie propylenu z różnych procesów pirolitycznych.3
T-W-9Rozdzielanie propylenu i propanu na sitach molekularnych.3
T-W-10Systemy destylacyjneotrzymywania czystego propylenu.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.3
A-W-3Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Z uzyciem komputera
M-4Ekspozycja filmowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-C09_W01
Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W09, ICHP_2A_W10T2A_W01, T2A_W02, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3S-1
ICHP_2A_C09-05_W02
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
ICHP_2A_W02T2A_W01, T2A_W03
ICHP_2A_C09-05_W03
ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W01T2A_W01, T2A_W02
ICHP_2A_C09-05_W04
ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
ICHP_2A_W03T2A_W01, T2A_W03
ICHP_2A_C09-05_W05
ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W09T2A_W05, T2A_W07InzA2_W02

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-C09_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów.
ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U15T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U15, T2A_U16InzA2_U05
ICHP_2A_C09-05_U02
Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
ICHP_2A_U01T2A_U01C-1, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-9M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-C09_K01
Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K03, ICHP_2A_K05, ICHP_2A_K06, ICHP_2A_K07T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-W-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-C09_W01
Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
2,0
3,0Zna podstawowe procesy pirolizy prowadzące do olefin i sposoby wyodrębniania poszczególnych olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-05_W02
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
2,0
3,0ma podstawowąwiedzę z zakresu termodynaki chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-05_W03
ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
2,0
3,0Zna sposoby opracowywnia modeli matematycznych w oparciu o dane kinetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-05_W04
ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu katalizy homogenicznej i heterogenicznej i zjawisk powirzchniowych na granicy fazy stałej i ciekłej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-05_W05
ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
2,0
3,0posiadł wiedzę o nowościach w zakresie wyodrębniania związków metodami destylacji i ekstrakcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-05_U02
Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
2,0
3,0potrafi pozyskać informacje z literatury angielskojęzycznej odnośnie procesów przemysłowych realizowanych w inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-C09_K01
Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
2,0
3,0rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu opinii o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie inżynierii chemicznej, konieczności odchodzenia od rozwiązań przestarzałych, udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z inżynierią chemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologie podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 1997
  2. F.Andreas, K.Grobe, Chemia propylenu, WNT, Warszawa, 1974
  3. R.Bogoczek, E.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992

Literatura dodatkowa

  1. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.3
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.3
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.3
T-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.2
T-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.3
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.3
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.3
T-W-8Wyodrębnianie propylenu z różnych procesów pirolitycznych.3
T-W-9Rozdzielanie propylenu i propanu na sitach molekularnych.3
T-W-10Systemy destylacyjneotrzymywania czystego propylenu.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.3
A-W-3Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-C09_W01Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
Treści programoweT-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.
T-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe procesy pirolizy prowadzące do olefin i sposoby wyodrębniania poszczególnych olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-05_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowąwiedzę z zakresu termodynaki chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-05_W03ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby opracowywnia modeli matematycznych w oparciu o dane kinetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-05_W04ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu katalizy homogenicznej i heterogenicznej i zjawisk powirzchniowych na granicy fazy stałej i ciekłej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-05_W05ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiadł wiedzę o nowościach w zakresie wyodrębniania związków metodami destylacji i ekstrakcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-C09_U01Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także języku obcym w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-05_U02Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu
C-3Poznanie procesów odwodornienia oferowanych przez czołowe firmy światowe
Treści programoweT-W-8Wyodrębnianie propylenu z różnych procesów pirolitycznych.
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.
T-W-9Rozdzielanie propylenu i propanu na sitach molekularnych.
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi pozyskać informacje z literatury angielskojęzycznej odnośnie procesów przemysłowych realizowanych w inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-C09_K01Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K03przestrzega wszystkich zasad pracy zespołowej; ma świadomość odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia i dokonania w pracy zawodowej
ICHP_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
Treści programoweT-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
T-W-8Wyodrębnianie propylenu z różnych procesów pirolitycznych.
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu opinii o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie inżynierii chemicznej, konieczności odchodzenia od rozwiązań przestarzałych, udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z inżynierią chemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0