Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Procesy odnowy w instalacjach produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy odnowy w instalacjach produkcyjnych
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka stosowana.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych (interpretacja rachunkowa konkretnych nproblemów teoretycznych opisanych zależnościami matematycznymi w teorii odnowy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenie składowych macierzy przejścia stanów. Tworzenie macierzy.1
T-A-2Rozkład zbiorowości według wieku. Oczekiwana liczba odnowień.2
T-A-3Średni czas trwania środka trwałego. Rozwiązanie równania odnowy.2
T-A-4Tworzenie tablicy odnowy. Określenie liczby obiektów wprowadzonych do zbiorowościw różnych okresach i oczekiwanej liczbności zbiorowości.2
T-A-5Szacowanie macierzy przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych.2
T-A-6Określenie liczby nowych obiektów wprowadzonych do zbiorowosci dla różnych współczynników struktur.2
T-A-7Analiza modeli odnowy niejednorodnej.2
T-A-8Wybór optymalnej struktury odnowy.2
15
projekty
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu odnowy urządzeń technicznych. Wybór symulacyjnej bazy danych.1
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Obliczenie prawdoppodobieństwa przetrwania i śmierci obiektu technicznego, formułowanie macierzy przejścia stanów oraz macierzy śmierci i przetrwania.1
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Tworzenie tablicy odnowy prostej.1
T-P-4Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Wybór typu inwestycji oraz współczynników rozdziały strukturalnego.2
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie oczekiwanego rozkładu zbiorowości według wieku dla momentów trwania zbiorowości.2
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie przeciętnego czasu eksploatacji zbiorowości obiektów technicznych.2
T-P-7Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Formułowanie równania odnowy i równania charakterystycznego. Zagadnienie graniczne przy prognozowaniu.2
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-9Analiza projektu poprawionego.2
15
wykłady
T-W-1Ogólna polityka odnowy. Typy odnowy. Czas eksploatacji środków technicznych.1
T-W-2Macierz prawdopodobieństwa przejścia stanów. Prawdopodobieństwo śmierci i przetrwania.1
T-W-3Macierz odnowy prostej obiektami nowymi. Elementy macierzy. Tabela odnowy prostej.1
T-W-4Wektorowy model. Inwestycje. Równanie odnowy. Równanie charakterystyczne.1
T-W-5Równanie charakterystyczne. Odnowa obiektami częściowo zużytymi. Równanie odnowy.1
T-W-6Macierz przejścia stanów. Rozkład obiektów według wieku. Liczebność obiektów. Liczba obiektów wprowadzonych do eksploatacji.1
T-W-7Niejednorodna odnowa prosta. Macierz przejścia stanów. Struktura odnowy. Model odnowy.1
T-W-8Optymalna struktura odnowy.1
T-W-9Optymalny wiek eksploatacji obiektu technicznego.1
T-W-10Ekonomiczne aspekty odnowy.1
T-W-11Problemy odnowy kompleksowej.1
T-W-12Planowanie procesu odnowy.1
T-W-13Odnowa obiektu wielostopniowego.1
T-W-14Odnowa okresowa.1
T-W-15Wskaźniki w teorii odnowy. System wskaźników.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza treści zadań z zajęć audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30
projekty
A-P-1Uczęszczanie na zajęcia audytoryjne (konsultacje).11
A-P-2Obliczenia projektowe. Opracowanie dokumentacji projektu.19
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji przekazanych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
M-3Projekt odpnowy zbiorowości urządzeń technicznych (baza infomacyjna do wykonania projektu i wszystkie problemy są realizowane praktycznie na zajęciach audytoryjnych).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawierające obliczenia cyfrowe dotyczace określinego typu i strategii procesu odnowy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-09_W01
Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W04T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06InzA2_W01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-09_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych.
ICHP_2A_U14, ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U19T2A_U01, T2A_U07, T2A_U14, T2A_U19InzA2_U04, InzA2_U08C-2T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-09_K01
Student posiadł elementarna widzę z teorii odnowy i powinien byc w stanie współpracować w jednostkach zajmujących się problemami optymalnego utrzymania bazy funkcjonujących środków technicznych.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-3, T-P-1, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-2, T-P-8, T-P-4, T-P-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-09_W01
Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
2,0Student nie orientuje sie w problemach teorii odnowy.
3,0Student w stopniu ograniczonym orięntuje się w problemach odnowy i posiada ogólnikową wiedzę o problemach stabilizacji zbiorowości środków technicznych.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie struktury macierzy przejścia stanów i tabeli odnowy prostej.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować składowe macierzy przejścia i tabeli odnowy rozszerzonej wraz z dyskusyjnym omówieniem występujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczacą formułowania równania odnowy dla różnych typów inwestycji oraz orientuje się w poblemach optymalizacji w strukturze odnowy.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalającą matematycznie formułować wymagane elementy występujące w procesie realizacji odnowy dowolnego typu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-09_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych.
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakichkolwiek obliczeń cyfrowych dotyczących nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii odnowy.
3,0Student umie zbudować macierz przejścia stanów oraz tabelę odnowy obiektami nowymi oraz. jest w stanie wyznaczyć wynikające liczbowe parametry odnowy.
3,5Student umie oszacować macierz przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych oraz potrafi sformułować tabelę odnowy i równanie odnowy.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów, tabelę odnowy oraz tworzyć modele odnowy przy różnych typach inwestycji oraz współczynnikach struktury odnowy.
4,5Student umie w stopniu zadawalającym wykorzystać poznane zależności matematyczne z teorii odnowy.
5,0Student umie w stopniu zadawalającym wykorzystać poznane zależności matematyczne z teorii odnowy oraz potrafi włączyć w obliczenia elementy optymalizacji struktuty odnowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-09_K01
Student posiadł elementarna widzę z teorii odnowy i powinien byc w stanie współpracować w jednostkach zajmujących się problemami optymalnego utrzymania bazy funkcjonujących środków technicznych.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Koźniewska I., Teoria odnowienia., PWN, Warszawa, 1965
  2. Socha M., : Procesy odnowy obiektów technicznych. Cele i zasady zarządzania. Eksploatacja, WNT, Warszawa, 1979
  3. Kopociński B., Zarys teorii odnowy i niezawodności, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Cox D.R., Renoval Theory, Methuen and Company, Ltd., London, 1962

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenie składowych macierzy przejścia stanów. Tworzenie macierzy.1
T-A-2Rozkład zbiorowości według wieku. Oczekiwana liczba odnowień.2
T-A-3Średni czas trwania środka trwałego. Rozwiązanie równania odnowy.2
T-A-4Tworzenie tablicy odnowy. Określenie liczby obiektów wprowadzonych do zbiorowościw różnych okresach i oczekiwanej liczbności zbiorowości.2
T-A-5Szacowanie macierzy przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych.2
T-A-6Określenie liczby nowych obiektów wprowadzonych do zbiorowosci dla różnych współczynników struktur.2
T-A-7Analiza modeli odnowy niejednorodnej.2
T-A-8Wybór optymalnej struktury odnowy.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu odnowy urządzeń technicznych. Wybór symulacyjnej bazy danych.1
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Obliczenie prawdoppodobieństwa przetrwania i śmierci obiektu technicznego, formułowanie macierzy przejścia stanów oraz macierzy śmierci i przetrwania.1
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Tworzenie tablicy odnowy prostej.1
T-P-4Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Wybór typu inwestycji oraz współczynników rozdziały strukturalnego.2
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie oczekiwanego rozkładu zbiorowości według wieku dla momentów trwania zbiorowości.2
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie przeciętnego czasu eksploatacji zbiorowości obiektów technicznych.2
T-P-7Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Formułowanie równania odnowy i równania charakterystycznego. Zagadnienie graniczne przy prognozowaniu.2
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-9Analiza projektu poprawionego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna polityka odnowy. Typy odnowy. Czas eksploatacji środków technicznych.1
T-W-2Macierz prawdopodobieństwa przejścia stanów. Prawdopodobieństwo śmierci i przetrwania.1
T-W-3Macierz odnowy prostej obiektami nowymi. Elementy macierzy. Tabela odnowy prostej.1
T-W-4Wektorowy model. Inwestycje. Równanie odnowy. Równanie charakterystyczne.1
T-W-5Równanie charakterystyczne. Odnowa obiektami częściowo zużytymi. Równanie odnowy.1
T-W-6Macierz przejścia stanów. Rozkład obiektów według wieku. Liczebność obiektów. Liczba obiektów wprowadzonych do eksploatacji.1
T-W-7Niejednorodna odnowa prosta. Macierz przejścia stanów. Struktura odnowy. Model odnowy.1
T-W-8Optymalna struktura odnowy.1
T-W-9Optymalny wiek eksploatacji obiektu technicznego.1
T-W-10Ekonomiczne aspekty odnowy.1
T-W-11Problemy odnowy kompleksowej.1
T-W-12Planowanie procesu odnowy.1
T-W-13Odnowa obiektu wielostopniowego.1
T-W-14Odnowa okresowa.1
T-W-15Wskaźniki w teorii odnowy. System wskaźników.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza treści zadań z zajęć audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczęszczanie na zajęcia audytoryjne (konsultacje).11
A-P-2Obliczenia projektowe. Opracowanie dokumentacji projektu.19
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji przekazanych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-09_W01Student zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
Treści programoweT-W-8Optymalna struktura odnowy.
T-W-9Optymalny wiek eksploatacji obiektu technicznego.
T-W-10Ekonomiczne aspekty odnowy.
T-W-11Problemy odnowy kompleksowej.
T-W-12Planowanie procesu odnowy.
T-W-13Odnowa obiektu wielostopniowego.
T-W-14Odnowa okresowa.
T-W-15Wskaźniki w teorii odnowy. System wskaźników.
T-W-1Ogólna polityka odnowy. Typy odnowy. Czas eksploatacji środków technicznych.
T-W-2Macierz prawdopodobieństwa przejścia stanów. Prawdopodobieństwo śmierci i przetrwania.
T-W-4Wektorowy model. Inwestycje. Równanie odnowy. Równanie charakterystyczne.
T-W-3Macierz odnowy prostej obiektami nowymi. Elementy macierzy. Tabela odnowy prostej.
T-W-5Równanie charakterystyczne. Odnowa obiektami częściowo zużytymi. Równanie odnowy.
T-W-6Macierz przejścia stanów. Rozkład obiektów według wieku. Liczebność obiektów. Liczba obiektów wprowadzonych do eksploatacji.
T-W-7Niejednorodna odnowa prosta. Macierz przejścia stanów. Struktura odnowy. Model odnowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje sie w problemach teorii odnowy.
3,0Student w stopniu ograniczonym orięntuje się w problemach odnowy i posiada ogólnikową wiedzę o problemach stabilizacji zbiorowości środków technicznych.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie struktury macierzy przejścia stanów i tabeli odnowy prostej.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować składowe macierzy przejścia i tabeli odnowy rozszerzonej wraz z dyskusyjnym omówieniem występujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczacą formułowania równania odnowy dla różnych typów inwestycji oraz orientuje się w poblemach optymalizacji w strukturze odnowy.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalającą matematycznie formułować wymagane elementy występujące w procesie realizacji odnowy dowolnego typu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-09_U01Student osiągnie zdolności stosowania zależności teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych (interpretacja rachunkowa konkretnych nproblemów teoretycznych opisanych zależnościami matematycznymi w teorii odnowy).
Treści programoweT-A-2Rozkład zbiorowości według wieku. Oczekiwana liczba odnowień.
T-A-3Średni czas trwania środka trwałego. Rozwiązanie równania odnowy.
T-A-7Analiza modeli odnowy niejednorodnej.
T-A-8Wybór optymalnej struktury odnowy.
T-A-1Obliczenie składowych macierzy przejścia stanów. Tworzenie macierzy.
T-A-4Tworzenie tablicy odnowy. Określenie liczby obiektów wprowadzonych do zbiorowościw różnych okresach i oczekiwanej liczbności zbiorowości.
T-A-6Określenie liczby nowych obiektów wprowadzonych do zbiorowosci dla różnych współczynników struktur.
T-A-5Szacowanie macierzy przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakichkolwiek obliczeń cyfrowych dotyczących nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii odnowy.
3,0Student umie zbudować macierz przejścia stanów oraz tabelę odnowy obiektami nowymi oraz. jest w stanie wyznaczyć wynikające liczbowe parametry odnowy.
3,5Student umie oszacować macierz przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych oraz potrafi sformułować tabelę odnowy i równanie odnowy.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów, tabelę odnowy oraz tworzyć modele odnowy przy różnych typach inwestycji oraz współczynnikach struktury odnowy.
4,5Student umie w stopniu zadawalającym wykorzystać poznane zależności matematyczne z teorii odnowy.
5,0Student umie w stopniu zadawalającym wykorzystać poznane zależności matematyczne z teorii odnowy oraz potrafi włączyć w obliczenia elementy optymalizacji struktuty odnowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-09_K01Student posiadł elementarna widzę z teorii odnowy i powinien byc w stanie współpracować w jednostkach zajmujących się problemami optymalnego utrzymania bazy funkcjonujących środków technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających ciągłości ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do konkretnych wartości z przyjętej bazy danych (interpretacja rachunkowa konkretnych nproblemów teoretycznych opisanych zależnościami matematycznymi w teorii odnowy).
Treści programoweT-A-2Rozkład zbiorowości według wieku. Oczekiwana liczba odnowień.
T-A-3Średni czas trwania środka trwałego. Rozwiązanie równania odnowy.
T-A-7Analiza modeli odnowy niejednorodnej.
T-A-8Wybór optymalnej struktury odnowy.
T-A-1Obliczenie składowych macierzy przejścia stanów. Tworzenie macierzy.
T-A-4Tworzenie tablicy odnowy. Określenie liczby obiektów wprowadzonych do zbiorowościw różnych okresach i oczekiwanej liczbności zbiorowości.
T-A-6Określenie liczby nowych obiektów wprowadzonych do zbiorowosci dla różnych współczynników struktur.
T-A-5Szacowanie macierzy przejścia stanów w oparciu o symulacyjną bazę danych.
T-W-8Optymalna struktura odnowy.
T-W-9Optymalny wiek eksploatacji obiektu technicznego.
T-W-10Ekonomiczne aspekty odnowy.
T-W-11Problemy odnowy kompleksowej.
T-W-12Planowanie procesu odnowy.
T-W-13Odnowa obiektu wielostopniowego.
T-W-14Odnowa okresowa.
T-W-15Wskaźniki w teorii odnowy. System wskaźników.
T-W-1Ogólna polityka odnowy. Typy odnowy. Czas eksploatacji środków technicznych.
T-W-2Macierz prawdopodobieństwa przejścia stanów. Prawdopodobieństwo śmierci i przetrwania.
T-W-4Wektorowy model. Inwestycje. Równanie odnowy. Równanie charakterystyczne.
T-W-3Macierz odnowy prostej obiektami nowymi. Elementy macierzy. Tabela odnowy prostej.
T-W-5Równanie charakterystyczne. Odnowa obiektami częściowo zużytymi. Równanie odnowy.
T-W-6Macierz przejścia stanów. Rozkład obiektów według wieku. Liczebność obiektów. Liczba obiektów wprowadzonych do eksploatacji.
T-W-7Niejednorodna odnowa prosta. Macierz przejścia stanów. Struktura odnowy. Model odnowy.
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Tworzenie tablicy odnowy prostej.
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu odnowy urządzeń technicznych. Wybór symulacyjnej bazy danych.
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie oczekiwanego rozkładu zbiorowości według wieku dla momentów trwania zbiorowości.
T-P-7Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Formułowanie równania odnowy i równania charakterystycznego. Zagadnienie graniczne przy prognozowaniu.
T-P-9Analiza projektu poprawionego.
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Obliczenie prawdoppodobieństwa przetrwania i śmierci obiektu technicznego, formułowanie macierzy przejścia stanów oraz macierzy śmierci i przetrwania.
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
T-P-4Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Wybór typu inwestycji oraz współczynników rozdziały strukturalnego.
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje). Obliczanie przeciętnego czasu eksploatacji zbiorowości obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
M-3Projekt odpnowy zbiorowości urządzeń technicznych (baza infomacyjna do wykonania projektu i wszystkie problemy są realizowane praktycznie na zajęciach audytoryjnych).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawierające obliczenia cyfrowe dotyczace określinego typu i strategii procesu odnowy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.