Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia prawne w ruchu drogowym
W-2Inżynieria ruchu (podstawy)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.15
15
wykłady
T-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.2
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.2
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.1
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.2
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.1
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.2
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.2
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.2
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.3
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.3
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.3
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.2
T-W-15Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
TR_1A_W05T1A_W03, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_W02
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
TR_1A_W16T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_U01
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_1A_U18T1A_U10InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_U03
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
TR_1A_U03T1A_U02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-01_U11
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
TR_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-01_K08
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
TR_1A_D4-01_W02
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_U01
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-01_U03
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-01_U11
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-01_K08
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Korjat A., Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, ISBN 978-83-60738-99-3.
  2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8.
  3. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym., 2011
  4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym., 2011
  5. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych., 2011
  6. Rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2001 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia., 2011
  7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów., 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.2
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.2
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.1
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.2
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.1
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.2
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.2
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.2
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.3
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.3
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.3
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.2
T-W-15Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_W02Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_U01Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_U03Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_U11Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-01_K08Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących.
C-2Znajomość znaków i sygnałów drogowych.
C-3Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej.
C-4Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków.
C-5Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym.
T-W-3Znaki i sygnały drogowe.
T-W-5Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie.
T-W-13Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Efektywność modernizacji dróg.
T-W-11Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-10Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-6Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg.
T-W-7Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu.
T-W-9Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków.
T-W-8Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego.
T-W-2Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach.
T-W-4Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu.
T-W-14Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów.
T-L-1Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli