Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Informatyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu
C-2Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
C-3Umiejętność tworzenia programu obliczeniowego dla prostych zadań inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmy - podstawy tworzenia, formy zapisu, realizacja i sprawdzenie poprawności działania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi8
T-L-2Przekształcanie przygotowanego algorytmu w program wykonawczy oraz tworzenie prostej aplikacji z wykorzystaniem standardowych obiektów systemu Delphi.6
T-L-3Kolokwium sprawdzające2
T-L-4Podstawy programowania obiektowego - program komputerowy i jego struktura, język programowania, podstawowe deklaracje i instrukcje na przykładzie Delphi.6
T-L-5Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji6
T-L-6Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zajęć6
A-L-4Przygotowanie materiałów na zajęcia4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
M-2Praca grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła przygotowania się do zajęć i przygotowanych materiałów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B10_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
TR_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B10_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U08T1A_U07C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B10_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B10_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B10_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
2,0Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje i instrukcje.
3,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz potrafi w pełni wyjaśnić jego działanie. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje, instrukcje i obiekty.
4,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz sprawdzić poprawności jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe dostępne obiekty do stworzenia prostego programu obliczeniowego.
4,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwiązującego zadanie inżynierskie.
5,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwiązującego zadanie inżynierskie z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B10_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Wirth N., Algorytmy+Struktury=Programy, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  2. Dijkstra E., Umiejętność programowania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985
  3. Boduch A., Delphi 2005: kompendium programisty, Helion, Gliwice, 2005
  4. Baron B., Algorytmy numeryczne w Delphi, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pamuła T., Programowanie strukturalne i obiektowe w Delphi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmy - podstawy tworzenia, formy zapisu, realizacja i sprawdzenie poprawności działania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi8
T-L-2Przekształcanie przygotowanego algorytmu w program wykonawczy oraz tworzenie prostej aplikacji z wykorzystaniem standardowych obiektów systemu Delphi.6
T-L-3Kolokwium sprawdzające2
T-L-4Podstawy programowania obiektowego - program komputerowy i jego struktura, język programowania, podstawowe deklaracje i instrukcje na przykładzie Delphi.6
T-L-5Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji6
T-L-6Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zajęć6
A-L-4Przygotowanie materiałów na zajęcia4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B10_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W03ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, technik programowania, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania zadań technicznych i w zarządzaniu transportem; zna zasady bezpieczeństwa informacji elektronicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu
Treści programoweT-L-5Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła przygotowania się do zajęć i przygotowanych materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B10_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
C-1Umiejętność rozwiązywania problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu
Treści programoweT-L-4Podstawy programowania obiektowego - program komputerowy i jego struktura, język programowania, podstawowe deklaracje i instrukcje na przykładzie Delphi.
T-L-5Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji
T-L-2Przekształcanie przygotowanego algorytmu w program wykonawczy oraz tworzenie prostej aplikacji z wykorzystaniem standardowych obiektów systemu Delphi.
T-L-1Algorytmy - podstawy tworzenia, formy zapisu, realizacja i sprawdzenie poprawności działania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła przygotowania się do zajęć i przygotowanych materiałów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje i instrukcje.
3,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz potrafi w pełni wyjaśnić jego działanie. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje, instrukcje i obiekty.
4,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz sprawdzić poprawności jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe dostępne obiekty do stworzenia prostego programu obliczeniowego.
4,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwiązującego zadanie inżynierskie.
5,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwiązującego zadanie inżynierskie z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B10_K01Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-L-5Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji
T-L-1Algorytmy - podstawy tworzenia, formy zapisu, realizacja i sprawdzenie poprawności działania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
M-2Praca grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła przygotowania się do zajęć i przygotowanych materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.