Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Techniki menedżerskie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki menedżerskie w transporcie
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu technik stosowanych przez menedżerów w przedsiębiorstwach transportowych.
C-2Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności różnych metod przy podejmowaniu decyzji menedżerskich.
C-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez menedżerów w transporcie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.14
T-A-2Zaliczenie i podsumowanie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Zadania i osobowość współczesnego menedżera.1
T-W-2Pojęcie decyzji. Rodzaje podejmowanych decyzji menedżerskich.1
T-W-3Klasyfikacja technik menedżerskich.2
T-W-4Techniki generowania idei (metody: burza mózgu i jej pochodne, synektyczna, delficka i inne).1
T-W-5Techniki ustalania ramowych decyzji menedżerskich (Marketing i inne)2
T-W-6Techniki podejmowania krótkoterminowych i długoterminowych decyzji menedżerskich (metody: Pareto, TQM, analogii itp.)2
T-W-7Techniki oceny możliwych skutków decyzji (metody: SWOT, CBA, scenariuszowa, FSA itp.).2
T-W-8Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie transportowym.1
T-W-9Rekrutacja i selekcja pracowników w transporcie.1
T-W-10Motywacja pracownika w przedsiębiorstwie transportowym.1
T-W-11Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-10_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zadań i narzędzi wykorzystywanych przez menedżerów w transporcie.
TR_1A_W12, TR_1A_W15T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-10_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz oceniać przydatność rutynowych metod do rozwiązywania zadań menedżerskich.
TR_1A_U01, TR_1A_U16T1A_U01, T1A_U15InzA_U07C-2T-A-1M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-10_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje menedżerskie, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy.
TR_1A_K02, TR_1A_K05T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-10_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zadań i narzędzi wykorzystywanych przez menedżerów w transporcie.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-10_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz oceniać przydatność rutynowych metod do rozwiązywania zadań menedżerskich.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-10_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje menedżerskie, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Kowalczewski W., Matwiejczuk W., Kierunki i metody zarządzania przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, 2006
  2. Dowgiałło Z., Zadworny W., Rola menedżera w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ZNICZ, Szczecin, 2005
  3. Rucińska D., Ruciński A., Wyszomirski O., Zarządzanie marketingowe na rynku usług transportowych, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.14
T-A-2Zaliczenie i podsumowanie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania i osobowość współczesnego menedżera.1
T-W-2Pojęcie decyzji. Rodzaje podejmowanych decyzji menedżerskich.1
T-W-3Klasyfikacja technik menedżerskich.2
T-W-4Techniki generowania idei (metody: burza mózgu i jej pochodne, synektyczna, delficka i inne).1
T-W-5Techniki ustalania ramowych decyzji menedżerskich (Marketing i inne)2
T-W-6Techniki podejmowania krótkoterminowych i długoterminowych decyzji menedżerskich (metody: Pareto, TQM, analogii itp.)2
T-W-7Techniki oceny możliwych skutków decyzji (metody: SWOT, CBA, scenariuszowa, FSA itp.).2
T-W-8Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie transportowym.1
T-W-9Rekrutacja i selekcja pracowników w transporcie.1
T-W-10Motywacja pracownika w przedsiębiorstwie transportowym.1
T-W-11Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-10_W01Student ma wiedzę dotyczącą zadań i narzędzi wykorzystywanych przez menedżerów w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu technik stosowanych przez menedżerów w przedsiębiorstwach transportowych.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja technik menedżerskich.
T-W-6Techniki podejmowania krótkoterminowych i długoterminowych decyzji menedżerskich (metody: Pareto, TQM, analogii itp.)
T-W-10Motywacja pracownika w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-5Techniki ustalania ramowych decyzji menedżerskich (Marketing i inne)
T-W-4Techniki generowania idei (metody: burza mózgu i jej pochodne, synektyczna, delficka i inne).
T-W-9Rekrutacja i selekcja pracowników w transporcie.
T-W-1Zadania i osobowość współczesnego menedżera.
T-W-2Pojęcie decyzji. Rodzaje podejmowanych decyzji menedżerskich.
T-W-8Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-7Techniki oceny możliwych skutków decyzji (metody: SWOT, CBA, scenariuszowa, FSA itp.).
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-10_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz oceniać przydatność rutynowych metod do rozwiązywania zadań menedżerskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności różnych metod przy podejmowaniu decyzji menedżerskich.
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-10_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje menedżerskie, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez menedżerów w transporcie.
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-W-3Klasyfikacja technik menedżerskich.
T-W-6Techniki podejmowania krótkoterminowych i długoterminowych decyzji menedżerskich (metody: Pareto, TQM, analogii itp.)
T-W-10Motywacja pracownika w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-5Techniki ustalania ramowych decyzji menedżerskich (Marketing i inne)
T-W-4Techniki generowania idei (metody: burza mózgu i jej pochodne, synektyczna, delficka i inne).
T-W-9Rekrutacja i selekcja pracowników w transporcie.
T-W-1Zadania i osobowość współczesnego menedżera.
T-W-2Pojęcie decyzji. Rodzaje podejmowanych decyzji menedżerskich.
T-W-8Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-7Techniki oceny możliwych skutków decyzji (metody: SWOT, CBA, scenariuszowa, FSA itp.).
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.