Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elastyczność popytu i podaży względem cen i dochodów2
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania3
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy3
T-A-4Mierzenie zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii jako czynników wzrostu wielkości dochodu narodowego (produkcji)3
T-A-5Zadania narzędzi polityki ekonomicznej3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy3
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmnienne makroekonomiczne2
T-W-4Instrumenty polityki gospodarczej2
T-W-5PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-6Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-7Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Obecność na zaliczeniu1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejeność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - scharakjteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
TR_1A_W05, TR_1A_W15T1A_W03, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć zagadnienia ekonomiczne - umieć posługiwać siępodstawowymi miernikami procesów gospodarowania - umieć obliczać efekty realizowanych sposobów rozwoju - umieć przeprowadzać analizę ekonomicznąskutków podejmiowanych decyzji ekonomicznycn na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
TR_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii - będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
TR_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - scharakjteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe poroblemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć zagadnienia ekonomiczne - umieć posługiwać siępodstawowymi miernikami procesów gospodarowania - umieć obliczać efekty realizowanych sposobów rozwoju - umieć przeprowadzać analizę ekonomicznąskutków podejmiowanych decyzji ekonomicznycn na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznycy oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje sięmiernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebniegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanycy decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii - będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
2,0Student nie uzyskał komptencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje sięmiernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Stduent posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umozliwiające mu wykorzystanie w prakytce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje sięmiernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże siękreatywności w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, Ekonomia, Warszawa, 2009, tom 1,2
  2. Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Paul A. Samuelson, William D.Nordhaus, Ekonomia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elastyczność popytu i podaży względem cen i dochodów2
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania3
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy3
T-A-4Mierzenie zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii jako czynników wzrostu wielkości dochodu narodowego (produkcji)3
T-A-5Zadania narzędzi polityki ekonomicznej3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy3
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmnienne makroekonomiczne2
T-W-4Instrumenty polityki gospodarczej2
T-W-5PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-6Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-7Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Obecność na zaliczeniu1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - scharakjteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych
Treści programoweT-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy
T-A-5Zadania narzędzi polityki ekonomicznej
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejeność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe poroblemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć zagadnienia ekonomiczne - umieć posługiwać siępodstawowymi miernikami procesów gospodarowania - umieć obliczać efekty realizowanych sposobów rozwoju - umieć przeprowadzać analizę ekonomicznąskutków podejmiowanych decyzji ekonomicznycn na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych
Treści programoweT-A-1Elastyczność popytu i podaży względem cen i dochodów
T-A-4Mierzenie zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii jako czynników wzrostu wielkości dochodu narodowego (produkcji)
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejeność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznycy oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje sięmiernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebniegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanycy decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii - będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych
Treści programoweT-A-1Elastyczność popytu i podaży względem cen i dochodów
T-A-3Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy
T-A-4Mierzenie zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii jako czynników wzrostu wielkości dochodu narodowego (produkcji)
T-A-5Zadania narzędzi polityki ekonomicznej
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejeność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał komptencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje sięmiernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Stduent posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umozliwiające mu wykorzystanie w prakytce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje sięmiernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże siękreatywności w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej