Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Przedmiot ekonomiczno-prawny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot ekonomiczno-prawny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementarna wiedza prawna i ogólnoekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowych procesów ekonomicznych i działań prawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej.4
T-W-3Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-4Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa.3
T-W-5Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw.2
T-W-6Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.)4
T-W-7Historia prawa. Źródła prawa w Polsce.2
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.2
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.6
T-W-10Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowywanie się do egzaminu20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A03_W01
Student ma podstawową wiedzę z obszarów prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
O_1A_W02, O_1A_W03T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A03_U01
Student potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych i wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
O_1A_U10, O_1A_U14T1A_U10, T1A_U12InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A03_K01
Student potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A03_W01
Student ma podstawową wiedzę z obszarów prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A03_U01
Student potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych i wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A03_K01
Student potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2004
  2. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
  3. Kufel J. , Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nojszewska E., Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej.4
T-W-3Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-4Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa.3
T-W-5Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw.2
T-W-6Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.)4
T-W-7Historia prawa. Źródła prawa w Polsce.2
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.2
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.6
T-W-10Zaliczenie2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowywanie się do egzaminu20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A03_W01Student ma podstawową wiedzę z obszarów prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
O_1A_W03zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych procesów ekonomicznych i działań prawnych
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-2Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej.
T-W-6Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.)
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
T-W-4Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa.
T-W-7Historia prawa. Źródła prawa w Polsce.
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.
T-W-5Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw.
T-W-3Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A03_U01Student potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych i wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych procesów ekonomicznych i działań prawnych
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-2Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej.
T-W-6Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.)
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
T-W-4Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa.
T-W-7Historia prawa. Źródła prawa w Polsce.
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.
T-W-5Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw.
T-W-3Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A03_K01Student potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych procesów ekonomicznych i działań prawnych
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-2Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej.
T-W-6Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.)
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
T-W-4Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa.
T-W-7Historia prawa. Źródła prawa w Polsce.
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.
T-W-5Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw.
T-W-3Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli