Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Analiza egzergetyczna systemów energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza egzergetyczna systemów energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej.
W-2Znajomość funkcjonowania maszyn i urządzeń okrętowych wchodzących w skład systemów energetycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat egzergii i jej roli w analizie typowych procesów cieplnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych.
C-3Nabycie świadomości ważności racjonalnego ograniczania strat energetycznych występujących w procesach cieplnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu: definicja egzergii i prawo jej zanikania, bilans egzergii, sprawność egzergetyczna, straty egzergii w typowych procesach nieodwracalnych, zastosowania egzergii.3
T-W-2Obliczanie egzergii – składniki egzergii, egzergia substancji w procesach fizycznych i chemicznych, egzergia termiczna wybranych czynników termodynamicznych (m.in.: powietrza wilgotnego, pary wodnej, paliwa).8
T-W-3Praktyczne zalecenia prowadzące do zmniejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. Analiza egzergetyczna typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych. Zagadnienie kosztu termoekologicznego.17
T-W-4Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.5
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-4_W01
Student posiada wiedzę na temat przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych, wskazującej możliwości udoskonalania tych procesów.
O_1A_W08, O_1A_W22T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego.
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-4_K01
Ma świadomość ważności racjonalnego (z punktu widzenia ekonomicznego) ograniczania strat energetycznych w procesach cieplnych zachodzących w maszynach i urządzeniach obiektu oceanotechnicznego ze względów na bezpieczeństwo energetyczne i ochronę środowiska, i ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
O_1A_K02, O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-3T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-4_W01
Student posiada wiedzę na temat przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych, wskazującej możliwości udoskonalania tych procesów.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu przedmiotu, nie popełnia błędów merytorycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy egzergetycznej typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, popełniając drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-4_K01
Ma świadomość ważności racjonalnego (z punktu widzenia ekonomicznego) ograniczania strat energetycznych w procesach cieplnych zachodzących w maszynach i urządzeniach obiektu oceanotechnicznego ze względów na bezpieczeństwo energetyczne i ochronę środowiska, i ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0Student posiada pełne kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Szargut J., Petela R., Egzergia, WNT, Warszawa, 1965
  2. Szargut J., Egzergia. Poradnik obliczania i stosowania, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
  3. Szargut J., Termodynamika techniczna, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu: definicja egzergii i prawo jej zanikania, bilans egzergii, sprawność egzergetyczna, straty egzergii w typowych procesach nieodwracalnych, zastosowania egzergii.3
T-W-2Obliczanie egzergii – składniki egzergii, egzergia substancji w procesach fizycznych i chemicznych, egzergia termiczna wybranych czynników termodynamicznych (m.in.: powietrza wilgotnego, pary wodnej, paliwa).8
T-W-3Praktyczne zalecenia prowadzące do zmniejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. Analiza egzergetyczna typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych. Zagadnienie kosztu termoekologicznego.17
T-W-4Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-4_W01Student posiada wiedzę na temat przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych, wskazującej możliwości udoskonalania tych procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat egzergii i jej roli w analizie typowych procesów cieplnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu: definicja egzergii i prawo jej zanikania, bilans egzergii, sprawność egzergetyczna, straty egzergii w typowych procesach nieodwracalnych, zastosowania egzergii.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-3Praktyczne zalecenia prowadzące do zmniejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. Analiza egzergetyczna typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych. Zagadnienie kosztu termoekologicznego.
T-W-2Obliczanie egzergii – składniki egzergii, egzergia substancji w procesach fizycznych i chemicznych, egzergia termiczna wybranych czynników termodynamicznych (m.in.: powietrza wilgotnego, pary wodnej, paliwa).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu przedmiotu, nie popełnia błędów merytorycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-4_U01Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy egzergetycznej typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, popełniając drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-4_K01Ma świadomość ważności racjonalnego (z punktu widzenia ekonomicznego) ograniczania strat energetycznych w procesach cieplnych zachodzących w maszynach i urządzeniach obiektu oceanotechnicznego ze względów na bezpieczeństwo energetyczne i ochronę środowiska, i ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości ważności racjonalnego ograniczania strat energetycznych występujących w procesach cieplnych.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-3Praktyczne zalecenia prowadzące do zmniejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. Analiza egzergetyczna typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych. Zagadnienie kosztu termoekologicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0Student posiada pełne kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.