Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia prawne w transporcie
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane w efekcie zaliczenia przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów struktury prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
C-2Poznanie przez studentów kompetencji i zakresów działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym stanowienia prawa międzynarodowego oraz urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
C-3Uzyskanie przez studentów umiejętności wyszukania i rozumienia informacji prawnej lub przepisów prawnych dotyczących określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie
C-4Nabycie przez studentów umiejętności rozumienia i interpretowania przepisu prawa, w szczególności dotyczącego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postepowania związnych z bezpieczenstwem
C-5Nabycie przez studentów kompetencji polegającej na uświadomieniu im roli prawa oraz nawyku przestrzegania prawa jako warunku bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami4
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.4
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.5
T-A-5Zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.1
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.1
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.1
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.1
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.2
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.2
T-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.1
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.1
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.1
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.1
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.1
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym2
A-A-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie kolejowym3
A-A-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-A-5Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach - wyklady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym i kolejowym2
A-W-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-W-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-W-5Poszukiwanie przepisów określonej instytucji międzynarodowej, organizacji lub państwa na zadany temat lub dla określonego rodzaju transportu - zgodnie z wytycznymi wykładowcy - wraz z przygotowaniem się do zaliczenia formy zajęć4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_W01
Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
IB_1A_W10T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_D3-04_W02
Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
IB_1A_W10T1A_W08InzA_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_U01
Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
IB_1A_U03, IB_1A_U06, IB_1A_U01, IB_1A_U19, IB_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2
IB_1A_D3-04_U02
Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
IB_1A_U18, IB_1A_U20T1A_U10, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06C-4T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_K01
Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
IB_1A_K02, IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-5T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_W01
Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie , w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
IB_1A_D3-04_W02
Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_U01
Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
IB_1A_D3-04_U02
Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
2,0Student nie rozumie i nie potrafi interpretować przepisów prawa dotyczących wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu
3,0Student rozumie i potrafi interpretować niektóre przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia.
3,5Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu; Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wykorzystać znajomość języka obcego dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_K01
Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
2,0Student nie ma świadomości roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz nie przyswoił sobie nawyku przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i jego znaczenia dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa
3,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
4,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście.
5,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest bardzo zaangażowany osobiście.

Literatura podstawowa

  1. Krystek, Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6.
  2. Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. II tom. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1760-3.
  3. Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8.
  4. IMO, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (tłum.), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1997, PRS/IMO/TW, 01/97
  5. IMO, Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS. Tekst jednolity, 2006. Jednolity tekst polski Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 wraz z Protokołem 1988, przynależnymi zalącznikami i certyfikatami, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2006, PRS/HW, 10/2006
  6. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, Fifth Edition, ISBN 978-92-801-1505-5.
  7. Łusznikow, Eugeniusz M. i Ferlas, Zbigniew, Bezpieczeńśtwo żeglugi, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 1999, ISBN 83-86494-47-6
  8. Ramęda, Henryk, System zarządzania bezpieczeństwem, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2011, ISBN 83-86494-39-5
  9. Semenov, Jurij N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. T.II. Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wyd. Ucz. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2004, ISBN 83-88764-49-7
  10. IMO, Międzynarodowa konwencja o ratownictwie morskim (International Convention on Salvage – SALVAGE, 1989), Interntional Maritime Organization, London, 1999
  11. IMO, International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code). 2008 Edition (incorporating amendment 34-08), International Maritime Organization, London, 2008
  12. ICS & OCIMF, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals, ICS & OCIMF. Witherby Se-amanship International, Livingston, 2006, Fifth Edition
  13. IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  14. ICAO, Convention on International Civil Aviation, International Civil Aviation Organization, Montreal, 2006, 9-th Edition
  15. Górski Władysław, Prawo transportowe, WKiŁ, Warszawa, 1980
  16. Górski Władysław, Praeo przewozowe, WKiŁ, Warszawa, 1973, Wyd. II uaktualnione i uzupełnione

Literatura dodatkowa

  1. ICAO, Lotniska. Aneks 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom I. Projektowanie lotnisk oraz eksploatacja, ICAO, Montreal - Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. G órecki (MTiGM)
  2. ICAO, Lotniska. Aneks 14 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom II. Lotniska śmigłowcowe, ICAO, Montreal-Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. Górecki (MTiGM)
  3. Traktat o otwartych przestworzach, sporządzony w Helsinkach dnia 24 marca 1992 r., Dz. U. z 2001 nr 103 poz. 1127, Warszawa, 2001
  4. Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 1959 Nr 35, poz. 212 z późn. zm., Warszawa, 1959
  5. Oświadczenie Rządowe w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 2003 Nr 146, poz. 1413, Warszawa, 2003
  6. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2006, (tekst ujednolicony)
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych, Dz. U. z 2004 Nr 122, poz. 1273 z późn. zm., Warszawa, 2004
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dla lotnisk cywilnych, Dz. U. z 1998 Nr 130, poz. 859 z późn. zm., Warszawa, 1998
  9. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192 z późn.zm., Warszawa, 2003
  10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1193 z późn.zm., Warszawa, 2003
  11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie służby informacji lotniczej oraz szczegółowych zasad działania telekomunikacji lotniczej, Dz. U. z 2004 Nr 78, poz. 736, Warszawa, 2004
  12. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 118, poz. 1238, Warszawa, 2004
  13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 170, poz. 1791, Warszawa, 2004
  14. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, Dz. U. z 2005 Nr 197, poz. 1634, Warszawa, 2005
  15. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych, Dz. U. z 2007 Nr 35, poz. 225, Warszawa, 2007
  16. UE, Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2002
  17. UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej), Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
  18. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, roporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2008
  19. UE, Rozporządzenie (WE) nr 1108/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz uchylające dyrektywę 2006/23/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2009
  20. ULC, http://www.ulc.gov.pl/index.php, Oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, 2012
  21. ICAO, http://www.icao.int/, Oficjalna strona International Civil Aviation Organization, Montreal, 2012
  22. UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
  23. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2002
  24. Rozporz. Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192, z 2006 r. Nr 134, poz.946, Warszawa, 2003
  25. Ustawa z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (ze zmianami), Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371; tekst ujedn. Dz. U. 2005 nr 108 poz. 908, Warszawa, 2001, (tekst ujednolicony)
  26. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 879, Warszawa, 2004
  27. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz. U. 1985 Nr 14 poz. 60 (z późn zm.), Warszawa, 1995, teskt ujednolicony
  28. Ustawa z dnia 28 marca 2003 o transporcie kolejowym, Dz. U. z 2003 Nr 86 poz. 789, Warszawa, 2003
  29. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz. U. 2011 Nr 227, poz. 1367, Nr 244 poz. 1454, Warszawa, 2011
  30. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Dz. U. z 2007 Nr 60, poz. 407, Warszawa, 2007
  31. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incy-dentów na liniach kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 89 poz. 593, Warszawa, 2007
  32. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 7 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych wa-runków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 212 poz. 1567, Warszawa, 2007
  33. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentow lotniczych, Dz.U. 2007 nr 35 poz. 225, Warszawa, 2007
  34. Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski, Dz. U. z 2001 Nr. 138 poz. 1545 z późn. zm., Warszawa, 2001, tekst ujednolicony Dz.U. 2009 Nr 217 poz. 1689
  35. Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, Dz. U. z 1991 Nr 32 poz. 131 z późn. zm., Warszawa, 1991, tekst ujednoliconu Dz.U. 2003 nr 153 poz. 1502 z późn. zm. 2004, 2011
  36. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dz.U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Warszawa, 2011
  37. Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, Dz.U. 1995 Nr 47 poz. 243, Warszawa, 1995
  38. Górski Władysław, Wesołowski Krzysztof., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, ODDK, Warsszawa, 2009, ISBN 9788374265669
  39. Górski Włądysław, Żabski Adam, Prawo przewozowe: komentarz, Wyd. Prawnicze, Warszawa, 1990, ISBN 8321904629

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami4
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.4
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.5
T-A-5Zaliczenie formy zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.1
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.1
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.1
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.1
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.2
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.2
T-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.1
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.1
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.1
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.1
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.1
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym2
A-A-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie kolejowym3
A-A-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-A-5Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach - wyklady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym i kolejowym2
A-W-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-W-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-W-5Poszukiwanie przepisów określonej instytucji międzynarodowej, organizacji lub państwa na zadany temat lub dla określonego rodzaju transportu - zgodnie z wytycznymi wykładowcy - wraz z przygotowaniem się do zaliczenia formy zajęć4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_W01Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów struktury prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie , w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_W02Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów kompetencji i zakresów działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym stanowienia prawa międzynarodowego oraz urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Treści programoweT-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_U01Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych rodzajów zagrożeń i metod zabezpieczeń
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie przez studentów umiejętności wyszukania i rozumienia informacji prawnej lub przepisów prawnych dotyczących określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_U02Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie przez studentów umiejętności rozumienia i interpretowania przepisu prawa, w szczególności dotyczącego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postepowania związnych z bezpieczenstwem
Treści programoweT-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie potrafi interpretować przepisów prawa dotyczących wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu
3,0Student rozumie i potrafi interpretować niektóre przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia.
3,5Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu; Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wykorzystać znajomość języka obcego dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_K01Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Nabycie przez studentów kompetencji polegającej na uświadomieniu im roli prawa oraz nawyku przestrzegania prawa jako warunku bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
Treści programoweT-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz nie przyswoił sobie nawyku przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i jego znaczenia dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa
3,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
4,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście.
5,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest bardzo zaangażowany osobiście.