Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hydrauliczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>, Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>, Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1określony zasób wiedzy z fizyki i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
C-2nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
C-3wyczulenie na ograniczenie posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, stąd uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zachodzących zmian w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości2
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu2
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych3
15
wykłady
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych2
T-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych2
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje3
A-A-3wykonywanie opracowań na zadane tematy12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
M-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena samodzielnych opracowań wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_W01
pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
TRL_1A_W15R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_U01
nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
TRL_1A_U12, TRL_1A_U15, TRL_1A_U29, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_K01
uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_W01
pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
2,0
3,0student orientuje się w zakresie ogólnej budowy i zasad działania podstawowych urządzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_U01
nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować układy napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_K01
uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dreszer Kazimierz, Dubowski Adam, Pawłowski Tadeusz, Szczepaniak Jan, Napędy hydrostatyczne w maszynach rolniczych, Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych, Poznań, 2005
  2. Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 1998
  3. PN-ISO 1219-1:1994 Napędy i sterowania hydrauliczne i pneumatyczne. Symbole graficzne i schematy układów. Symbole graficzne, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szydelski Zbigniew, Napęd i sterowanie w pojazdach i samojezdnych maszynach roboczych, WNT, Warszawa, 1980
  2. Starczyk Stefan, Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości2
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu2
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych2
T-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych2
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje3
A-A-3wykonywanie opracowań na zadane tematy12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_W01pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie napędów hydrostatycznych, obejmującą między innymi charakterystykę cieczy roboczych stosowanych w napędach hydrostatycznych, przepływy przez szczeliny, systematykę, podstawowe parametry, budowę, zasadę działania, symbole graficzne elementów składowych układów hydrostatycznych, przydatną do zrozumienia działania układów hydrostatycznych i właściwej ich eksploatacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student orientuje się w zakresie ogólnej budowy i zasad działania podstawowych urządzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_U01nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U12potrafi zastosować poznaną wiedzę z mechaniki technicznej oraz mechaniki płynów do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich oraz rozumienia określonych zjawisk fizycznych;
TRL_1A_U15potrafi analizować działanie układów hydrostatycznych i właściwe je eksplo-atować;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena samodzielnych opracowań wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować układy napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_K01uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3wyczulenie na ograniczenie posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, stąd uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zachodzących zmian w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0