Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
C-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą
C-4Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-3Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-4Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-5Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-6Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-7Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-8Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
15
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne2
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą4
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej, przewidywanie pogody.2
T-W-5Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-6Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4studiowanie literatury10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Udział w zaliczeniu1
A-W-4Studiowanie literatury tematu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej
TRL_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
TRL_1A_U01R1A_U01C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-1
TRL_1A_C10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
TRL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C10_K01
Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzje
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-5, T-A-7, T-A-8M-1S-2
TRL_1A_C10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2T-W-6, T-A-7, T-A-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C10_K01
Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzje
2,0
3,0Student potrafi myśleć w sposób kreatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
2,0
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-3Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-4Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-5Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-6Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-7Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-8Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne2
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą4
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej, przewidywanie pogody.2
T-W-5Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-6Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Udział w zaliczeniu1
A-W-4Studiowanie literatury tematu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C10_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W07ma uporządkowany zakres wiedzy z agroekologii, obejmujący między innymi podstawowe pojęcia i definicje, rodzaje środowisk, ekologię organizmu i popula-cji, czynniki ekologiczne, agroekologiczną ocenę gleb, metody oceny wpływu czynników ekologicznych na efekty produkcji polowej, strukturę i znaczenie agrobiocenozy i agroekosystemu, zbiorowiska roślinne, umożliwiającą zrozu-mienie funkcjonowanie ekosystemów i wpływu czynników ekologicznych na rozwój i plonowanie roślin;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
C-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą
Treści programoweT-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.
T-W-5Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-6Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C10_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-1Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-3Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-4Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-5Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-6Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C10_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-1Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-3Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-4Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-5Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-6Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C10_K01Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
C-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą
Treści programoweT-W-5Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-A-7Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-A-8Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć w sposób kreatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C10_K02Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-6Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski
T-A-7Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-A-8Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5
4,0
4,5
5,0