Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>, Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 14 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 11 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 8 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1określony zasób wiedzy z matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
C-2przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru
C-3wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego2
T-A-2rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania3
T-A-3rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów4
T-A-4rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej2
11
laboratoria
T-L-1próba statycznego rozciagania metali, próba skręcania pręta o przekroju kołowym3
T-L-2próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego3
T-L-3doświadczalne wyznacznie momentów bezwładności przekroju pręta, próba ściskania drewna2
8
wykłady
T-W-1wiadomości wstępne - pojęcie i rodzaje naprężeń i odkształceń, podstawowe zasady w wytrzymałości materiałów1
T-W-2rozciąganie i ściskanie osiowe, próba statycznego rozciągania i ściskania materiałów2
T-W-3ścinanie technologiczne, momenty bezwładności figur płaskich2
T-W-4skręcanie2
T-W-5zginanie pretów prostych2
T-W-6wyboczenie sprężyste i niesprężyste prętów2
T-W-7elementy wytrzymałości złożonej i zmęczeniowej3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów i samodzielne rozwiązywanie zadań14
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie do zajęć i konsultacje6
A-L-3opracowywanie sprawozdań16
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie literatury4
A-W-3konsultacje3
A-W-4uczestnictwo i przygotowanie do egzaminu9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-3wykonywanie prób laboratoryjnych
M-4samodzielne rozwiązywanie przez studentów zadań z zakresu wytrzymałości materiałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-4Ocena formująca: obserwacja postawy studenta
S-5Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_W01
opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
TRL_1A_W13R1A_W01InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-4, M-1S-1, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_U01
przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru
TRL_1A_U29, TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U30, TRL_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2, M-4S-3, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_K01
wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-3T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2, M-4, M-1S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_W01
opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
2,0
3,0student orientuje się w zakresie podstawowych i najważniejszych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_U01
przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe pojęcia, zasady, prawa i związki występujące w wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_K01
wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
2,0
3,0student wykazuje podstawowe wyczulenie odpowiedzialności za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Misiak, Mechanika techniczna. Tom 1. Statyka i wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa
  2. Jerzy Zielnica, Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Brzoska, Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa
  2. Janusz Walczak, Wytrzymałość materiałów oraz podstawy teorii sprężystości i plastyczności. Tom 1, PWN, Warszawa-Kraków
  3. Aleksander Lisowski, Adam Siemieniec, Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczń - zadania, PWN, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego2
T-A-2rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania3
T-A-3rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów4
T-A-4rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej2
11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1próba statycznego rozciagania metali, próba skręcania pręta o przekroju kołowym3
T-L-2próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego3
T-L-3doświadczalne wyznacznie momentów bezwładności przekroju pręta, próba ściskania drewna2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wiadomości wstępne - pojęcie i rodzaje naprężeń i odkształceń, podstawowe zasady w wytrzymałości materiałów1
T-W-2rozciąganie i ściskanie osiowe, próba statycznego rozciągania i ściskania materiałów2
T-W-3ścinanie technologiczne, momenty bezwładności figur płaskich2
T-W-4skręcanie2
T-W-5zginanie pretów prostych2
T-W-6wyboczenie sprężyste i niesprężyste prętów2
T-W-7elementy wytrzymałości złożonej i zmęczeniowej3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów i samodzielne rozwiązywanie zadań14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie do zajęć i konsultacje6
A-L-3opracowywanie sprawozdań16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie literatury4
A-W-3konsultacje3
A-W-4uczestnictwo i przygotowanie do egzaminu9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_W01opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W13ma wiedzę z obszaru mechaniki technicznej, obejmującą płaskie i przestrzen-ne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, skła-danie ruchów, podstawowe prawa dynamiki, pracę, moc i sprawność, pęd i popęd, energię mechaniczną, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obro-towego, podstawy mechaniki płynów, naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe, w tym niezbędną do: 1) rozumienia określonych zjawisk fizycznych, 2) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
Treści programoweT-W-6wyboczenie sprężyste i niesprężyste prętów
T-W-3ścinanie technologiczne, momenty bezwładności figur płaskich
T-W-4skręcanie
T-W-1wiadomości wstępne - pojęcie i rodzaje naprężeń i odkształceń, podstawowe zasady w wytrzymałości materiałów
T-W-5zginanie pretów prostych
T-W-7elementy wytrzymałości złożonej i zmęczeniowej
T-W-2rozciąganie i ściskanie osiowe, próba statycznego rozciągania i ściskania materiałów
T-A-1rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego
T-A-2rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania
T-A-4rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej
T-A-3rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów
T-L-2próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego
T-L-1próba statycznego rozciagania metali, próba skręcania pręta o przekroju kołowym
Metody nauczaniaM-2przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-4samodzielne rozwiązywanie przez studentów zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin
S-5Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
S-2Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student orientuje się w zakresie podstawowych i najważniejszych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_U01przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego
T-A-2rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania
T-A-4rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej
T-A-3rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów
T-L-2próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego
T-L-1próba statycznego rozciagania metali, próba skręcania pręta o przekroju kołowym
Metody nauczaniaM-3wykonywanie prób laboratoryjnych
M-2przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-4samodzielne rozwiązywanie przez studentów zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-5Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
S-2Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe pojęcia, zasady, prawa i związki występujące w wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_K01wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
Treści programoweT-W-6wyboczenie sprężyste i niesprężyste prętów
T-W-3ścinanie technologiczne, momenty bezwładności figur płaskich
T-W-4skręcanie
T-W-1wiadomości wstępne - pojęcie i rodzaje naprężeń i odkształceń, podstawowe zasady w wytrzymałości materiałów
T-W-5zginanie pretów prostych
T-W-7elementy wytrzymałości złożonej i zmęczeniowej
T-W-2rozciąganie i ściskanie osiowe, próba statycznego rozciągania i ściskania materiałów
T-A-1rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego
T-A-2rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania
T-A-4rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej
T-A-3rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów
T-L-2próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego
T-L-1próba statycznego rozciagania metali, próba skręcania pręta o przekroju kołowym
Metody nauczaniaM-3wykonywanie prób laboratoryjnych
M-2przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-4samodzielne rozwiązywanie przez studentów zadań z zakresu wytrzymałości materiałów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
S-4Ocena formująca: obserwacja postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje podstawowe wyczulenie odpowiedzialności za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0