Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin ozdobnych w hortiterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin ozdobnych w hortiterapii
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu entomologii, anatomii, fizjologii i taksonomii roślin oraz posługiwania się mikroskopem świetlnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z gatunkami szkodników i grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin stosowanych w hortiterapii
C-2zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób i szkodników roślin
C-3zapoznanie studentów ze skutecznymi, a zarazem bezpiecznymi dla środowiska metodami zwalczania chorób i szkodników roślin oraz poprawnym ich zastosowaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.2
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.3
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.10
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.5
T-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.10
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.3
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.3
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.2
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.3
T-W-6Rodzaje odporności roślin.3
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.3
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.1
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.4
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2udział w konsultacjach5
A-A-3samodzielne przygotowanie się do zaliczenia wiedzy zdobytej na ćwiczeniach10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów10
A-W-4udział w zaliczeniu wiedzy z wykładów2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz i ekspozycja
M-5ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin stosowanych w hortiterapii
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-3, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-A-2, T-W-8, T-W-5, T-A-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-W-3M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4
OG_1A_D05-ht_W02
potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające występowaniu patogenów i szkodników w uprawach roślinnych
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-A-5, T-A-2, T-W-4, T-W-10, T-A-4, T-W-1, T-W-7, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-A-3M-5, M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_U01
Rozpoznaje gatunki szkodników i grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin używanych w hortiterapii
OG_1A_U04R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-A-3, T-W-10, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-A-4M-1, M-4, M-3, M-5, M-2S-2, S-4, S-3, S-1
OG_1A_D05-ht_U02
Potrafi wskazać i zastosować właściwe metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-1T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-A-5, T-W-5, T-W-3M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania sie w zakresie stosowania nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych metod ochrony roślin oraz świadomość odpowiedzialności za decyzje podejmowane w ramach działalności zawodowej
OG_1A_K04, OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2, C-1T-A-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-W-10, T-W-9M-5, M-1, M-4, M-3, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin stosowanych w hortiterapii
2,0
3,0zna nazwy podstawowych grup szkodników i chorób występujacych na roślinach stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D05-ht_W02
potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające występowaniu patogenów i szkodników w uprawach roślinnych
2,0
3,0zna warunki sprzyjające występowaniu podstawowych grup agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_U01
Rozpoznaje gatunki szkodników i grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin używanych w hortiterapii
2,0
3,0potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki grzybów i szkodników roślin stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D05-ht_U02
Potrafi wskazać i zastosować właściwe metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami
2,0
3,0potrafi wskazać właściwe metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania sie w zakresie stosowania nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych metod ochrony roślin oraz świadomość odpowiedzialności za decyzje podejmowane w ramach działalności zawodowej
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i doształcania w zakresie ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1, PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2, PWRiL, Poznań, 2011
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2011
  5. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 2011
  2. Achramowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 1984
  3. Borecki Z., Choroby drzew i krzewów owocowych i roślin jagodowych, Wyd. SGGW-AR, Warszawa, 1990
  4. Instytut Ochrony Roślin – PIB., Zalecenia ochrony roślin. Rośliny ozdobne, rośliny zielarskie., 2014
  5. Jaworska M., Ochrona środowiska i ochrona roślin, Wyd. UR w Krakowie, Warszawa, 2012
  6. Łabanowski G., Orlikowski L., Skrzypczak Cz., Soika G., Wojdyła A., Ochrona bylin, Plantpress, Kraków, 2005
  7. Łabanowski G., Orlikowski L., Soika G., Vademecum ochrony drzew i krzewów ozdobnych, Plantpress, Kraków, 2009
  8. Łabanowski G., Orlikowski L., Soika G., Wojdyła A., Ochrona roślin rabatowych i balkonowych, Plantpress, Kraków, 2004
  9. Wiech K., Ochrona roślin bez chemii, Wydawnictwo Działkowiec, 2001
  10. Wojdyła A., Kamińska M., Łabanowski G., Orlikowski L., Ochrona róż, Plantpress, Kraków, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.2
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.3
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.10
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.5
T-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.3
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.3
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.2
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.3
T-W-6Rodzaje odporności roślin.3
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.3
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.1
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.4
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2udział w konsultacjach5
A-A-3samodzielne przygotowanie się do zaliczenia wiedzy zdobytej na ćwiczeniach10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów10
A-W-4udział w zaliczeniu wiedzy z wykładów2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin stosowanych w hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z gatunkami szkodników i grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin stosowanych w hortiterapii
Treści programoweT-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.
T-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.
T-W-6Rodzaje odporności roślin.
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-4pokaz i ekspozycja
M-5ćwiczenia przedmiotowe
M-2prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazwy podstawowych grup szkodników i chorób występujacych na roślinach stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_W02potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające występowaniu patogenów i szkodników w uprawach roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób i szkodników roślin
Treści programoweT-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.
T-W-6Rodzaje odporności roślin.
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-4pokaz i ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna warunki sprzyjające występowaniu podstawowych grup agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_U01Rozpoznaje gatunki szkodników i grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin używanych w hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób i szkodników roślin
C-1zapoznanie z gatunkami szkodników i grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin stosowanych w hortiterapii
Treści programoweT-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.
T-W-6Rodzaje odporności roślin.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.
T-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-4pokaz i ekspozycja
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia przedmiotowe
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki grzybów i szkodników roślin stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_U02Potrafi wskazać i zastosować właściwe metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób i szkodników roślin
C-3zapoznanie studentów ze skutecznymi, a zarazem bezpiecznymi dla środowiska metodami zwalczania chorób i szkodników roślin oraz poprawnym ich zastosowaniem
C-1zapoznanie z gatunkami szkodników i grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin stosowanych w hortiterapii
Treści programoweT-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.
T-W-6Rodzaje odporności roślin.
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.
T-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz i ekspozycja
M-5ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać właściwe metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_K01Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania sie w zakresie stosowania nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych metod ochrony roślin oraz świadomość odpowiedzialności za decyzje podejmowane w ramach działalności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów ze skutecznymi, a zarazem bezpiecznymi dla środowiska metodami zwalczania chorób i szkodników roślin oraz poprawnym ich zastosowaniem
C-2zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób i szkodników roślin
C-1zapoznanie z gatunkami szkodników i grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin stosowanych w hortiterapii
Treści programoweT-A-5Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez grzyby. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-5Istota choroby, przebieg procesu chorobowego i czynniki kształtujące go.
T-W-4Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych szkodników roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-1Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin używanych w hortiterapii.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin stosowanych w hortiterapii na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi.
T-W-2Typy uszkodzeń roślin ozdobnych powodowanych przez fitofagi.
T-W-3Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach, w gruncie i pod osłonami oraz drzew i krzewów owocowych.
T-A-2Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin znaczących w hortiterapii.
T-W-8Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób roślin stosowanych w hortiterapii.
T-W-6Rodzaje odporności roślin.
T-W-7Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg.
T-A-4Diagnostyka i szkodliwość chorób roślin ozdobnych i owocowych stosowanych w hortiterapii powodowanych przez wirusy, bakterie i organizmy grzybopodobne. Biologia i zwalczanie ich sprawców.
T-W-10Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin stosowanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-W-9Profilaktyka w ochronie roślin używanych w hortiterapii przed chorobami i szkodnikami.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-4pokaz i ekspozycja
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i doształcania w zakresie ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0