Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Moduł A (rośliny ozdobne) - Byliny ogrodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Moduł A (rośliny ozdobne) - Byliny ogrodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin.
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie gatunków bylin ogrodowych pod kątem budowy, typów biologicznych i sposobów rozmnażania, a także klasyfikacja bylin wg różnych kryteriów. Zdobycie wiedzy na temat asortymentu bylin i paproci oraz zasad ich uprawy i pielęgnnacji w ogrodzie
C-2Zdobycie wiedzy i umiejętniści prawidłowego urządzania nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Asortyment gatunków bylin i paproci7
T-A-2Planowanie nasadzeń bylinowych w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (m.in. nasadzenia na rabatach, w ogrodach skalnych, nasadzenia wokół oczek wodnych)8
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka bylin i ich typy biologiczne. Kryteria podziały bylin (termin kwitnienia, długowiecznośc, odpornośc na choroby itp.)2
T-W-2Generatywne i wegetatywne rozmnażanie bylin. Gatunki rozmnażane in vitro. Rozmnażanie paproci.6
T-W-3Charakterystyka gatunków bylin ogrodowych według terminu kwitnienia. Gatunki paproci uprawiane w ogrodach.10
T-W-4Uprawa i pielęgnacja bylin i paproci w ogrodach.4
T-W-5Planowanie i urządzanie nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach.3
T-W-6Wykorzystanie bylin i paproci w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (byliny rabatowe, byliny skalne, byliny parkowe, wrzosowiska, byliny wodne i błotne itp.)5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20-1_W01
Definiuje i charakteryzuje grupę bylin ogrodowych oraz wymienia gatunki według kryteriów opracowanych dla tej grupy roślin
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-1M-3, M-4, M-1S-1
OG_1A_C20-1_W02
Wymienia i charakteryzuje sposoby rozmnażania bylin i paproci ogrodowych
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20-1_U01
Rozpoznaje podstawowe gatunki bylin i paproci gruntowych stosowanych w ogrodach.
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-3, T-A-1M-3S-3
OG_1A_C20-1_U02
Dobiera i komponuje właściwe gatunki bylin w zależności typu nasadzenia i charakteru ogrodu zgodnie ze sztuką ogrodową.
OG_1A_U05, OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20-1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania nowego asortymentu bylin i stosowania nowych technologii w urządzaniu ogrodów i ich pielęgnacji.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20-1_W01
Definiuje i charakteryzuje grupę bylin ogrodowych oraz wymienia gatunki według kryteriów opracowanych dla tej grupy roślin
2,0
3,0Zna definicję byliny ogrodowej, wymienia podstawowe kryteria podziału i przykłady najważniejszych gatunków bylin i paproci.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C20-1_W02
Wymienia i charakteryzuje sposoby rozmnażania bylin i paproci ogrodowych
2,0
3,0Wymienia i opisuje podstawowe sposoby rozmnażania bylin i paproci i podaje do nich przykłady najważniejszych gospodarczo gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20-1_U01
Rozpoznaje podstawowe gatunki bylin i paproci gruntowych stosowanych w ogrodach.
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki bylin i paproci stosowane w ogrodach.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C20-1_U02
Dobiera i komponuje właściwe gatunki bylin w zależności typu nasadzenia i charakteru ogrodu zgodnie ze sztuką ogrodową.
2,0
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe zestawy gatunków bylin i paproci odpowiednie dla danego typu nasadzenia i stanowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20-1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania nowego asortymentu bylin i stosowania nowych technologii w urządzaniu ogrodów i ich pielęgnacji.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków bylin i nowatorskich sposobów ich wykorzystania w kompozycjach ogrodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Hellwig Z., Byliny w parku i ogrodzie, PWRiL, Warszawa, 1978
  4. Radziul E., Byliny, PWRiL, Warszawa, 2002
  5. Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Radziul E., Skalniaki, PWRiL, Warszawa, 1998
  2. Kresadlova L., Vilim S., Rośliny trwałe, Natalis, Warszawa, 2006
  3. Czasopisma ogrodnicze - Rośliny ozdobne, Owoce Warzywa Kwiaty

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Asortyment gatunków bylin i paproci7
T-A-2Planowanie nasadzeń bylinowych w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (m.in. nasadzenia na rabatach, w ogrodach skalnych, nasadzenia wokół oczek wodnych)8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka bylin i ich typy biologiczne. Kryteria podziały bylin (termin kwitnienia, długowiecznośc, odpornośc na choroby itp.)2
T-W-2Generatywne i wegetatywne rozmnażanie bylin. Gatunki rozmnażane in vitro. Rozmnażanie paproci.6
T-W-3Charakterystyka gatunków bylin ogrodowych według terminu kwitnienia. Gatunki paproci uprawiane w ogrodach.10
T-W-4Uprawa i pielęgnacja bylin i paproci w ogrodach.4
T-W-5Planowanie i urządzanie nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach.3
T-W-6Wykorzystanie bylin i paproci w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (byliny rabatowe, byliny skalne, byliny parkowe, wrzosowiska, byliny wodne i błotne itp.)5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20-1_W01Definiuje i charakteryzuje grupę bylin ogrodowych oraz wymienia gatunki według kryteriów opracowanych dla tej grupy roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie gatunków bylin ogrodowych pod kątem budowy, typów biologicznych i sposobów rozmnażania, a także klasyfikacja bylin wg różnych kryteriów. Zdobycie wiedzy na temat asortymentu bylin i paproci oraz zasad ich uprawy i pielęgnnacji w ogrodzie
Treści programoweT-W-3Charakterystyka gatunków bylin ogrodowych według terminu kwitnienia. Gatunki paproci uprawiane w ogrodach.
T-W-1Charakterystyka bylin i ich typy biologiczne. Kryteria podziały bylin (termin kwitnienia, długowiecznośc, odpornośc na choroby itp.)
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna definicję byliny ogrodowej, wymienia podstawowe kryteria podziału i przykłady najważniejszych gatunków bylin i paproci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20-1_W02Wymienia i charakteryzuje sposoby rozmnażania bylin i paproci ogrodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie gatunków bylin ogrodowych pod kątem budowy, typów biologicznych i sposobów rozmnażania, a także klasyfikacja bylin wg różnych kryteriów. Zdobycie wiedzy na temat asortymentu bylin i paproci oraz zasad ich uprawy i pielęgnnacji w ogrodzie
Treści programoweT-W-2Generatywne i wegetatywne rozmnażanie bylin. Gatunki rozmnażane in vitro. Rozmnażanie paproci.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia i opisuje podstawowe sposoby rozmnażania bylin i paproci i podaje do nich przykłady najważniejszych gospodarczo gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20-1_U01Rozpoznaje podstawowe gatunki bylin i paproci gruntowych stosowanych w ogrodach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie gatunków bylin ogrodowych pod kątem budowy, typów biologicznych i sposobów rozmnażania, a także klasyfikacja bylin wg różnych kryteriów. Zdobycie wiedzy na temat asortymentu bylin i paproci oraz zasad ich uprawy i pielęgnnacji w ogrodzie
Treści programoweT-W-3Charakterystyka gatunków bylin ogrodowych według terminu kwitnienia. Gatunki paproci uprawiane w ogrodach.
T-A-1Asortyment gatunków bylin i paproci
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki bylin i paproci stosowane w ogrodach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20-1_U02Dobiera i komponuje właściwe gatunki bylin w zależności typu nasadzenia i charakteru ogrodu zgodnie ze sztuką ogrodową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy i umiejętniści prawidłowego urządzania nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu.
Treści programoweT-W-4Uprawa i pielęgnacja bylin i paproci w ogrodach.
T-W-5Planowanie i urządzanie nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach.
T-W-6Wykorzystanie bylin i paproci w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (byliny rabatowe, byliny skalne, byliny parkowe, wrzosowiska, byliny wodne i błotne itp.)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe zestawy gatunków bylin i paproci odpowiednie dla danego typu nasadzenia i stanowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20-1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania nowego asortymentu bylin i stosowania nowych technologii w urządzaniu ogrodów i ich pielęgnacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy i umiejętniści prawidłowego urządzania nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu.
C-1Poznanie gatunków bylin ogrodowych pod kątem budowy, typów biologicznych i sposobów rozmnażania, a także klasyfikacja bylin wg różnych kryteriów. Zdobycie wiedzy na temat asortymentu bylin i paproci oraz zasad ich uprawy i pielęgnnacji w ogrodzie
Treści programoweT-A-2Planowanie nasadzeń bylinowych w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (m.in. nasadzenia na rabatach, w ogrodach skalnych, nasadzenia wokół oczek wodnych)
T-A-1Asortyment gatunków bylin i paproci
T-W-6Wykorzystanie bylin i paproci w ogrodach i parkach w zależności od stanowiska i charakteru ogrodu (byliny rabatowe, byliny skalne, byliny parkowe, wrzosowiska, byliny wodne i błotne itp.)
T-W-5Planowanie i urządzanie nasadzeń bylinowych w ogrodach i parkach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków bylin i nowatorskich sposobów ich wykorzystania w kompozycjach ogrodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0