Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,47zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 0,60,29zaliczenie
laboratoriaL2 7 0,40,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości o roli statystyki w tworzeniu nowej wiedzy
C-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych stosowanych w badaniach rolniczych
C-3Nabycie przez studenta umiejetnosci analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja2
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-3Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, porównania wielokrotne średnich2
T-A-4Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie2
8
laboratoria
T-L-1Wyliczanie przykładów w programie komputerowym7
7
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej, skale pomiarowe2
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań srednich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych3
18
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć5
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Studiowanie materiału wykładowego45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Prace kontrolne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_W01
Student ma wiedzę w zakresie metod statystycznych
OG_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_U01
Ma umiejętność analizy danych pochodzących z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków ora prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
OG_1A_U01, OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-8M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_W01
Student ma wiedzę w zakresie metod statystycznych
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod statystycznych do do analizy wyników
3,0Student potrafi wykorzystać tylko część metod statystycznych do do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystaćpoprawnie metody statystyczne do do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_U01
Ma umiejętność analizy danych pochodzących z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków ora prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciagania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejetność panowania badań
5,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejetność panowania badań i krytycznej ceny opracowań statystycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
2,0Nie wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią
4,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych
4,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraża opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
5,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraża opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Jest zainteresowany poszerzaniem swojej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2009
  2. Dobek A, Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wydawnictwo Akademii rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja2
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-3Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, porównania wielokrotne średnich2
T-A-4Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie2
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie przykładów w programie komputerowym7
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej, skale pomiarowe2
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań srednich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć5
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Studiowanie materiału wykładowego45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_W01Student ma wiedzę w zakresie metod statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych stosowanych w badaniach rolniczych
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej, skale pomiarowe
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe
T-W-5Metody porównań srednich
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod statystycznych do do analizy wyników
3,0Student potrafi wykorzystać tylko część metod statystycznych do do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystaćpoprawnie metody statystyczne do do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętnośc wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_U01Ma umiejętność analizy danych pochodzących z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków ora prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejetnosci analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności
T-A-3Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, porównania wielokrotne średnich
T-A-4Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciagania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejetność panowania badań
5,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejetność panowania badań i krytycznej ceny opracowań statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B06_K01Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejetnosci analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej
Treści programoweT-W-8Zasady opracowania wyników badań
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią
4,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych
4,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraża opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
5,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chętny do podzielenia sie nią. Stara sie postrzegać błędy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraża opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Jest zainteresowany poszerzaniem swojej wiedzy