Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologicznej uprawy grzybów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Podstawy ekologicznej uprawy warzyw, ziół i grzybów
Przedmiot Podstawy ekologicznej uprawy grzybów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 6 0,70,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 3 0,30,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Botanika (podstawy morfologii i rozwoju grzybów), znajomość środowiska występowania i rozwoju grzybów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie skali produkcji i obrotu grzybów w Polsce i na świecie
C-2Poznanie biologii grzybów uprawnych
C-3Rozpoznawanie chorób i szkodników podstawowych gatunków grzybów uprawnych
C-4Prowadzenie uprawy grzybów w systemie ekologicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opis i biologia oraz proekologiczne metody uprawy wybranych gatunków grzybów jadalnych (pieczarka, boczniak, pierścieniak, twardziak, zimówka aksamitnotrzonowa).3
3
wykłady
T-W-1Organizacja produkcji grzybów w Polsce i na świecie. Morfologia grzybów. Odżywianie się grzybów.1
T-W-2Produkcja i ocena podłoża do uprawy ekologicznej pieczarek, boczniaka i twardziaka. Produkcja i ocena ziemi okrywowej do uprawy pieczarek.2
T-W-3Produkcja grzybni pieczarek.1
T-W-4Choroby i szkodniki grzybów.1
T-W-5Zasiedlanie grzybów dzikorosnących w ogrodzie.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
9
wykłady
A-W-1Konsultacje6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-3uczestnictwo w zajęciach6
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie z uprawy grzybów
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe (pisemne)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E2_W01
Nazywa gatunki grzybów jadalnych i charakteryzuje metody ich uprawy, zna zasady obrotu grzybów na rynku ogrodniczym.
OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E2_U01
Organizuje, projektuje i prowadzi produkcję podstawowych gatunków grzybów, uwzględniając proekologiczny aspekt uprawy
OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E2_K01
Świadomy potrzeby ochrony środowiska oraz uzupełniania i aktualizacji wiedzy.
OG_1A_K01, OG_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-W-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E2_W01
Nazywa gatunki grzybów jadalnych i charakteryzuje metody ich uprawy, zna zasady obrotu grzybów na rynku ogrodniczym.
2,0Nie posiada pełnej znajomości gatunków grzybów jadalnych i nie potrafi omówić metod ich uprawy.
3,0Nazywa tylko wybrane gatunki grzybów jadalnych i potrafi omówić tylko niektóre metody ich uprawy.
3,5Nazywa większość gatunków grzybów jadalnych, zna ich morfologię i charakteryzuje metody ich uprawy. Interesują go zasady obrotu grzybów na rynku.
4,0Dobrze zna i wymienia gatunki grzybów jadalnych oraz metody ich uprawy. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.
4,5Posiada bardzo dobrą znajomość gatunków, morfologii i metod uprawy grzybów jadalnych. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.
5,0Wykazuje się biegłą znajomością gatunków, morfologii i metod uprawy grzybów omawianych w ramach programu zajęć. Samodzielnie opracowuje i prezentuje informacje dodatkowe o innych gatunkach i nowych metodach uprawy. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E2_U01
Organizuje, projektuje i prowadzi produkcję podstawowych gatunków grzybów, uwzględniając proekologiczny aspekt uprawy
2,0Nie potrafi zorganizować produkcji i uprawiać wybranych gatunków grzybów jadalnych.
3,0Jest w stanie wyprodukować tylko niektóre gatunki grzybów jadalnych.
3,5Potrafi planować i zorganizować produkcję i wyprodukować większość gatunków grzybów.
4,0Potrafi zaplanować i prawidłowo zorganizować produkcję i uprawiać wszystkie omawiane w ramach przedmiotu gatunki grzybów jadalnych, przy uwzględnieniu ekologicznych aspektów ich uprawy.
4,5Wykazuje inicjatywę w planowaniu i organizacji produkcji i uprawie grzybów metodami proekologicznymi.
5,0Efektywnie projektuje i organizuje produkcję i uprawia poznane gatunki grzybów metodami proekologicznymi. Samodzielnie wprowadza do uprawy nowe gatunki grzybów i dostosowuje metody ich uprawy do istniejących warunków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E2_K01
Świadomy potrzeby ochrony środowiska oraz uzupełniania i aktualizacji wiedzy.
2,0Nie wykazuje świadomości troski o ochronę środowiska przyrodniczego.
3,0Rozumie skutki szkodliwych działań producenta grzybów jadalnych, w odniesieniu do środowiska naturalnego.
3,5Na każdym etapie procesu produkcyjnego zważa na skutki swoich działań w aspekcie ochrony środowiska.
4,0Świadomy potrzeby ochrony środowiska. Dąży do wprowadzenia elementów ekologicznej uprawy grzybów. Poszukuje dodatkowych informacji.
4,5Świadomy potrzeby ochrony środowiska. Stosuje dostępne proekologiczne metody uprawy grzybów jadalnych. Poszukuje dodatkowych informacji.
5,0W pełni świadomy ochrony środowiska przyrodniczego. Krytycznie ocenia skutki działań własnych i innych oraz planuje produkcję z wykorzystaniem proekologicznych metod uprawy grzybów. Poszukuje dodatkowych informacji.

Literatura podstawowa

  1. Gapiński M., Woźniak W., Uprawa grzybów, produkcja amatorska i drobnotowarowa, Wyd. Akapit, Poznań, 1991
  2. Szudyga K., Uprawa pieczarki, Wydaw. Hortpress sp. z o.o., Warszawa, 2005
  3. Siwulski M., Uprawiamy grzyby w ogrodzie, Wydaw. Działkowiec, Warszawa, 2004
  4. Siwulski M., Sobieralski K., Uprawa grzybów jadalnych i leczniczych w warunkach naturalnych, Wyd. Kurpisz, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Gapiński M., Grzyby uprawne. W: Uprawa warzyw pod osłonami (red. T. Pudelski), PWRiL, Warszawa, 1998
  2. Sakson. N., Pieczarka. Uprawa intensywna., PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Siwulski M., Czerwińska-Nowak A., Sobieralski K., Biologia i uprawa twardziaka jadalnego Shiitake, PWRiL, Warszawa, 2007
  4. Pieczarki - biuletyn producenta pieczarek., Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2012, Kwartalnik

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opis i biologia oraz proekologiczne metody uprawy wybranych gatunków grzybów jadalnych (pieczarka, boczniak, pierścieniak, twardziak, zimówka aksamitnotrzonowa).3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja produkcji grzybów w Polsce i na świecie. Morfologia grzybów. Odżywianie się grzybów.1
T-W-2Produkcja i ocena podłoża do uprawy ekologicznej pieczarek, boczniaka i twardziaka. Produkcja i ocena ziemi okrywowej do uprawy pieczarek.2
T-W-3Produkcja grzybni pieczarek.1
T-W-4Choroby i szkodniki grzybów.1
T-W-5Zasiedlanie grzybów dzikorosnących w ogrodzie.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-3uczestnictwo w zajęciach6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E2_W01Nazywa gatunki grzybów jadalnych i charakteryzuje metody ich uprawy, zna zasady obrotu grzybów na rynku ogrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie skali produkcji i obrotu grzybów w Polsce i na świecie
C-2Poznanie biologii grzybów uprawnych
Treści programoweT-W-5Zasiedlanie grzybów dzikorosnących w ogrodzie.
T-W-3Produkcja grzybni pieczarek.
T-W-2Produkcja i ocena podłoża do uprawy ekologicznej pieczarek, boczniaka i twardziaka. Produkcja i ocena ziemi okrywowej do uprawy pieczarek.
T-A-1Opis i biologia oraz proekologiczne metody uprawy wybranych gatunków grzybów jadalnych (pieczarka, boczniak, pierścieniak, twardziak, zimówka aksamitnotrzonowa).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z uprawy grzybów
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada pełnej znajomości gatunków grzybów jadalnych i nie potrafi omówić metod ich uprawy.
3,0Nazywa tylko wybrane gatunki grzybów jadalnych i potrafi omówić tylko niektóre metody ich uprawy.
3,5Nazywa większość gatunków grzybów jadalnych, zna ich morfologię i charakteryzuje metody ich uprawy. Interesują go zasady obrotu grzybów na rynku.
4,0Dobrze zna i wymienia gatunki grzybów jadalnych oraz metody ich uprawy. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.
4,5Posiada bardzo dobrą znajomość gatunków, morfologii i metod uprawy grzybów jadalnych. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.
5,0Wykazuje się biegłą znajomością gatunków, morfologii i metod uprawy grzybów omawianych w ramach programu zajęć. Samodzielnie opracowuje i prezentuje informacje dodatkowe o innych gatunkach i nowych metodach uprawy. Poznał zasady obrotu grzybów na rynku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E2_U01Organizuje, projektuje i prowadzi produkcję podstawowych gatunków grzybów, uwzględniając proekologiczny aspekt uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie biologii grzybów uprawnych
C-3Rozpoznawanie chorób i szkodników podstawowych gatunków grzybów uprawnych
C-4Prowadzenie uprawy grzybów w systemie ekologicznym
Treści programoweT-W-5Zasiedlanie grzybów dzikorosnących w ogrodzie.
T-W-3Produkcja grzybni pieczarek.
T-W-2Produkcja i ocena podłoża do uprawy ekologicznej pieczarek, boczniaka i twardziaka. Produkcja i ocena ziemi okrywowej do uprawy pieczarek.
T-A-1Opis i biologia oraz proekologiczne metody uprawy wybranych gatunków grzybów jadalnych (pieczarka, boczniak, pierścieniak, twardziak, zimówka aksamitnotrzonowa).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z uprawy grzybów
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe (pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zorganizować produkcji i uprawiać wybranych gatunków grzybów jadalnych.
3,0Jest w stanie wyprodukować tylko niektóre gatunki grzybów jadalnych.
3,5Potrafi planować i zorganizować produkcję i wyprodukować większość gatunków grzybów.
4,0Potrafi zaplanować i prawidłowo zorganizować produkcję i uprawiać wszystkie omawiane w ramach przedmiotu gatunki grzybów jadalnych, przy uwzględnieniu ekologicznych aspektów ich uprawy.
4,5Wykazuje inicjatywę w planowaniu i organizacji produkcji i uprawie grzybów metodami proekologicznymi.
5,0Efektywnie projektuje i organizuje produkcję i uprawia poznane gatunki grzybów metodami proekologicznymi. Samodzielnie wprowadza do uprawy nowe gatunki grzybów i dostosowuje metody ich uprawy do istniejących warunków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E2_K01Świadomy potrzeby ochrony środowiska oraz uzupełniania i aktualizacji wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Prowadzenie uprawy grzybów w systemie ekologicznym
Treści programoweT-W-2Produkcja i ocena podłoża do uprawy ekologicznej pieczarek, boczniaka i twardziaka. Produkcja i ocena ziemi okrywowej do uprawy pieczarek.
T-W-4Choroby i szkodniki grzybów.
T-A-1Opis i biologia oraz proekologiczne metody uprawy wybranych gatunków grzybów jadalnych (pieczarka, boczniak, pierścieniak, twardziak, zimówka aksamitnotrzonowa).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe (pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje świadomości troski o ochronę środowiska przyrodniczego.
3,0Rozumie skutki szkodliwych działań producenta grzybów jadalnych, w odniesieniu do środowiska naturalnego.
3,5Na każdym etapie procesu produkcyjnego zważa na skutki swoich działań w aspekcie ochrony środowiska.
4,0Świadomy potrzeby ochrony środowiska. Dąży do wprowadzenia elementów ekologicznej uprawy grzybów. Poszukuje dodatkowych informacji.
4,5Świadomy potrzeby ochrony środowiska. Stosuje dostępne proekologiczne metody uprawy grzybów jadalnych. Poszukuje dodatkowych informacji.
5,0W pełni świadomy ochrony środowiska przyrodniczego. Krytycznie ocenia skutki działań własnych i innych oraz planuje produkcję z wykorzystaniem proekologicznych metod uprawy grzybów. Poszukuje dodatkowych informacji.