Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka rozwoju fenologicznego wybranych gatunków roślin wodnych2
T-A-2Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe2
T-A-3Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych.1
T-A-4Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI)3
T-A-5Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.2
10
wykłady
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.2
T-W-2Metody badań roślin wodnych.1
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.2
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.1
T-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.2
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie wskazanych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych2
A-A-3Udział w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych1
A-W-4Udział w konsultacjach1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielne wykonanej prezentacji multimedialnej o wybranych dwóch gatunkach roślin wodnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_U02
Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U07R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-2T-W-5, T-A-2M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K04R2A_K05C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
2,0
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_U02
Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych. Student ma ogólną orientację o hydrofitowych systemach oczyszczania wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin wodnych na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz w niewielkim zakresie może ocenić ich rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Szmeja, „Przewodnik do badań roślinności wodnej”, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006, 1
  2. S. Kłosowski S i G. Kłosowski G., „Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa., 2006, 1
  3. Z.Podbielkowski Z., H. Tomaszewicz, „Zarys hydrobotaniki”, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. H. Zientek, „Rośliny w oczkach wodnych. Poradnik praktyczny”, Medical Tribune Polska, Polska, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka rozwoju fenologicznego wybranych gatunków roślin wodnych2
T-A-2Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe2
T-A-3Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych.1
T-A-4Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI)3
T-A-5Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.2
T-W-2Metody badań roślin wodnych.1
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.2
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.1
T-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.2
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie wskazanych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych2
A-A-3Udział w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych1
A-W-4Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
Treści programoweT-W-2Metody badań roślin wodnych.
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_U02Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
Treści programoweT-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-A-2Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych. Student ma ogólną orientację o hydrofitowych systemach oczyszczania wód.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin wodnych na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz w niewielkim zakresie może ocenić ich rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0