Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna w zastosowaniach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna w zastosowaniach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 10 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i statystyki na poziomie studiów I stopnia
W-2Umiejętność logicznego myślenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
C-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z pakietem „Statistica PL”, sposoby wpisywania danych, importowanie danych z innych programów; statystyki podstawowe - obliczenia parametrów próby.2
T-L-2Estymacja wartości przeciętnej w populacji. Porównanie dwóch średnich dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Formułowanie hipotez statystycznych: zerowej i alternatywnej.2
T-L-3Praktyczne zastosowania analizy wariancji - porównanie wielokrotne, wpływ czynników na analizowane cechy.2
T-L-4Obliczanie współczynników korelacji i regresji. Konstrukcja wykresów w pakiecie Statistica. Sprawdzanie normalności rozkładu. Praktyczne zastosowania testów nieparametrycznych.2
T-L-5Zaliczenie zajęć - zadania i test końcowy.2
10
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.2
T-W-2Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych.2
T-W-3Analiza wariancji - założenia i zastosowania. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.2
T-W-4Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.2
T-W-5Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2rozwiązywanie zadań25
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2wykonanie zadanych prac domowych35
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA
M-6wykład problemowy
M-7ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pakietu statystycznego STATISTICA

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_B01_W01
Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
TRL_3A_W04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-6, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_B01_U01
Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
TRL_3A_U02, TRL_3A_U09C-2T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-7, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_B01_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
TRL_3A_K01C-1, C-2T-W-2M-7, M-2, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_B01_W01
Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
2,0Nie ma wiedzy z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,0Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_B01_U01
Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
2,0Nie potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych ani interpretować wyników tych analiz.
3,0Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_B01_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
2,0Nie ma świadomości ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gołaszewski J., Statystyka dla przyrodników, Wyd. UWM, Olsztyn, 2003
  2. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL t. 1-3., StatSoft, Kraków, 2006
  3. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Oktaba W., Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001
  3. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z pakietem „Statistica PL”, sposoby wpisywania danych, importowanie danych z innych programów; statystyki podstawowe - obliczenia parametrów próby.2
T-L-2Estymacja wartości przeciętnej w populacji. Porównanie dwóch średnich dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Formułowanie hipotez statystycznych: zerowej i alternatywnej.2
T-L-3Praktyczne zastosowania analizy wariancji - porównanie wielokrotne, wpływ czynników na analizowane cechy.2
T-L-4Obliczanie współczynników korelacji i regresji. Konstrukcja wykresów w pakiecie Statistica. Sprawdzanie normalności rozkładu. Praktyczne zastosowania testów nieparametrycznych.2
T-L-5Zaliczenie zajęć - zadania i test końcowy.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.2
T-W-2Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych.2
T-W-3Analiza wariancji - założenia i zastosowania. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.2
T-W-4Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.2
T-W-5Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2rozwiązywanie zadań25
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2wykonanie zadanych prac domowych35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_B01_W01Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W04Ma pogłębioną wiedzę z zakresu doświadczalnictwa rolniczego i stosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań i obserwacji odnoszących się do nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
Treści programoweT-W-3Analiza wariancji - założenia i zastosowania. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.
T-W-5Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.
T-W-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.
T-W-4Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.
T-W-2Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych.
Metody nauczaniaM-6wykład problemowy
M-1wykład problemowy
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,0Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_B01_U01Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
TRL_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.
Treści programoweT-W-3Analiza wariancji - założenia i zastosowania. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.
T-W-5Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.
T-W-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.
T-W-4Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.
T-W-2Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych.
Metody nauczaniaM-7ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pakietu statystycznego STATISTICA
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych ani interpretować wyników tych analiz.
3,0Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_B01_K01Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
C-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.
Treści programoweT-W-2Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych.
Metody nauczaniaM-7ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pakietu statystycznego STATISTICA
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0