Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bezpieczeństwem pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania bezpieczeństwem pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu konstrukcji systemu prawnego i organizacyjnego ochrony pracy w Polsce.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dotyczącymi systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy.
C-2Doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania narzędzi metodycznych oraz zaleceń normatywnych ukierunkowanych na kreowania nowych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wprowadzenie do zagadnień zarządzania bezpieczeństwem pracy – analiza podstawowych pojęć m.in.: zagrożenie, ryzyko, systemy techniczne i organizacyjne w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy, pętla Deminga i in.2
T-K-2Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym.2
T-K-3Ocena statystycznych modeli wypadków przy pracy.2
T-K-4Typowanie działań korygujących i zapobiegawczych, podejmowanych w celu wyeliminowania przyczyn rzeczywistych i potencjalnych niezgodności realizacji procesów pracy.1
T-K-5Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw.1
T-K-6Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych.1
T-K-7Analiza wytycznych norm krajowych PN–N–18001:2004, PN-N–18002:2002 oraz komplementarnych do nich międzynarodowych specyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (normy OHSAS).1
T-K-8Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy.1
T-K-9System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja).1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-K-2Konsultacje.5
A-K-3Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.6
A-K-4Samodzielne przygotowanie pracy projektowej jako podstawy zaliczenia zajęć.8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła (obserwacja pracy w grupie)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści programowych konwersatoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C05-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą systemowego podejścia do problemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
TRL_3A_W02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-6, T-K-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C05-2_U01
Potrafi dokonać oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi oraz dokonać analizy krytycznej środków technicznych i organizacyjnych stosowanych w działalności rolniczej w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
TRL_3A_U02C-2T-K-2, T-K-5, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C05-2_K01
Ma świadomość współoddziaływania czynników ludzkich, organizacyjnych i techjnicznych w procesie systemowego kreowania bezpiecznych warunków pracy.
TRL_3A_K02C-1, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-9, T-K-8, T-K-6, T-K-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C05-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą systemowego podejścia do problemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C05-2_U01
Potrafi dokonać oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi oraz dokonać analizy krytycznej środków technicznych i organizacyjnych stosowanych w działalności rolniczej w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać informacji przekazywanych na zajęciach w celu wykonania zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w toku wykładów konwersatoryjnych.
3,0Student potrafi, przy wydatnej pomocy nauczyciela, wykonać zadania indywidualne i grupowe realizowane w toku wykładów konwersatoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C05-2_K01
Ma świadomość współoddziaływania czynników ludzkich, organizacyjnych i techjnicznych w procesie systemowego kreowania bezpiecznych warunków pracy.
2,0Student wykazuje brak zainteresowania problematyką przedmiotu, neguje korzyści społeczne i zawodowe jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy.
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy podstawowych korzyści wynikających z systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Małysz, Bhp w zakładzie pracy., Biblioteczka Pracownicza, Warszawa, 2008, Tom I-II
  2. Daniel Podgórski, Analiza uwarunkowań decyzji menadżerskich dotyczących wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy., CIOP-PIB, 2011, II
  3. Tomasz Izydorczyk, Małgorzata Pęciłło, SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY W UJĘCIU PROCESOWYM, CIOP-PIB, 2005
  4. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Wymagania., PN – N- 18001: 2004, 2004
  5. Occupational health and safety management systems – Specification., OHSAS 18001:1999, 1999

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wprowadzenie do zagadnień zarządzania bezpieczeństwem pracy – analiza podstawowych pojęć m.in.: zagrożenie, ryzyko, systemy techniczne i organizacyjne w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy, pętla Deminga i in.2
T-K-2Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym.2
T-K-3Ocena statystycznych modeli wypadków przy pracy.2
T-K-4Typowanie działań korygujących i zapobiegawczych, podejmowanych w celu wyeliminowania przyczyn rzeczywistych i potencjalnych niezgodności realizacji procesów pracy.1
T-K-5Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw.1
T-K-6Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych.1
T-K-7Analiza wytycznych norm krajowych PN–N–18001:2004, PN-N–18002:2002 oraz komplementarnych do nich międzynarodowych specyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (normy OHSAS).1
T-K-8Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy.1
T-K-9System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja).1
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-K-2Konsultacje.5
A-K-3Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.6
A-K-4Samodzielne przygotowanie pracy projektowej jako podstawy zaliczenia zajęć.8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C05-2_W01Ma wiedzę dotyczącą systemowego podejścia do problemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W02Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do różnych poziomów działalności gospodarczej i organizacyjnej związanej z produkcją rolniczą i ochroną środowiska. Wykazuje się znajomością zasad dydaktyki w szkole wyższej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dotyczącymi systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy.
Treści programoweT-K-1Wprowadzenie do zagadnień zarządzania bezpieczeństwem pracy – analiza podstawowych pojęć m.in.: zagrożenie, ryzyko, systemy techniczne i organizacyjne w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy, pętla Deminga i in.
T-K-2Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym.
T-K-3Ocena statystycznych modeli wypadków przy pracy.
T-K-5Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw.
T-K-9System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja).
T-K-8Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy.
T-K-7Analiza wytycznych norm krajowych PN–N–18001:2004, PN-N–18002:2002 oraz komplementarnych do nich międzynarodowych specyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (normy OHSAS).
T-K-6Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych.
T-K-4Typowanie działań korygujących i zapobiegawczych, podejmowanych w celu wyeliminowania przyczyn rzeczywistych i potencjalnych niezgodności realizacji procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła (obserwacja pracy w grupie)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści programowych konwersatoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C05-2_U01Potrafi dokonać oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi oraz dokonać analizy krytycznej środków technicznych i organizacyjnych stosowanych w działalności rolniczej w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania narzędzi metodycznych oraz zaleceń normatywnych ukierunkowanych na kreowania nowych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-K-2Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym.
T-K-5Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw.
T-K-9System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja).
T-K-8Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy.
T-K-7Analiza wytycznych norm krajowych PN–N–18001:2004, PN-N–18002:2002 oraz komplementarnych do nich międzynarodowych specyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (normy OHSAS).
T-K-6Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła (obserwacja pracy w grupie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać informacji przekazywanych na zajęciach w celu wykonania zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w toku wykładów konwersatoryjnych.
3,0Student potrafi, przy wydatnej pomocy nauczyciela, wykonać zadania indywidualne i grupowe realizowane w toku wykładów konwersatoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C05-2_K01Ma świadomość współoddziaływania czynników ludzkich, organizacyjnych i techjnicznych w procesie systemowego kreowania bezpiecznych warunków pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dotyczącymi systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy.
C-2Doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania narzędzi metodycznych oraz zaleceń normatywnych ukierunkowanych na kreowania nowych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-K-2Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym.
T-K-3Ocena statystycznych modeli wypadków przy pracy.
T-K-5Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw.
T-K-9System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja).
T-K-8Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy.
T-K-6Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych.
T-K-4Typowanie działań korygujących i zapobiegawczych, podejmowanych w celu wyeliminowania przyczyn rzeczywistych i potencjalnych niezgodności realizacji procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła (obserwacja pracy w grupie)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści programowych konwersatoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak zainteresowania problematyką przedmiotu, neguje korzyści społeczne i zawodowe jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy.
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy podstawowych korzyści wynikających z systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0