Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.2
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.2
T-A-3Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.2
T-A-8Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-9Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka.2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.2
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.2
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.2
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.2
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.2
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.2
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej.10
30
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu.5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-5, M-3S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-9M-2, M-1, M-4, M-5S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
GO_1A_K03R1A_K03C-1T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2, M-1, M-4, M-5S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
  2. Wiąckowski St., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1996
  2. Umiński T., Ekologia środowisko przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.2
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.2
T-A-3Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.2
T-A-8Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-9Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka.2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.2
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.2
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.2
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.2
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.2
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.2
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu.5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-3Film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.