Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie produkcją konstrukcji spawanych

Sylabus przedmiotu Etyka Biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka Biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).1
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.2
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.2
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.3
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.2
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.2
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.1
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.2
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.2
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.2
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie i napisanie eseju10
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena formująca: Punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy zespołowej podczas ćwiczeń. Przygotowanie wspólnego stanowiska, umiejętność argumentacji, odpowiedzialność wobec grupy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A05-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
ZIIP_2A_W08T2A_W08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A05-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
ZIIP_2A_U02, ZIIP_2A_U05T2A_U02, T2A_U05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A05-1_K01
Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
ZIIP_2A_K02T2A_K02, T2A_K05C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
ZIIP_2A_A05-1_K02
Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
ZIIP_2A_K02T2A_K02, T2A_K05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-5, M-6S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A05-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A05-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A05-1_K01
Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje związane z rozwiązywaniem dylematów etycznych.
3,0w niektórych sytuacjach ćwiczeniowych student wykazuje, że standardy etyczne mają dla niego znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych student wykazuje gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych potrafi samodzielnie wyszukać zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5student potrafi rozpoznać dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0student jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu; potrafi wskazać źródła zaproponowanych rozwiązań bazując na rozległej wiedzy etycznej.
ZIIP_2A_A05-1_K02
Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
2,0nie dostrzega związku wiedzy zakresu EB z kompetencjami.
3,0lokuje wiedzę z zakresu EB jako sensowną w procesach decyzyjnych.
3,5wartościuje relacje międzyludzkie, w różnych kontekstach, w oparciu o standardy wynikające z EB.
4,0tworzy modelowe zachowania indywidualne i grupowe oparte na zasadach etycznych.
4,5znajduje zastosowania kompetencji etycznych w rozwiązywaniu konfliktów w relacjach społecznych w szerokim kontekście.
5,0dysponuje etycznym instrumentarium przydatnym do roli lidera w działalności zawodowej i społecznej.

Literatura podstawowa

  1. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G. D., Kaler J. H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N. V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M. E., Prahalad C. K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).1
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.2
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.2
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.3
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.2
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.2
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.1
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.2
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.2
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.2
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie i napisanie eseju10
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A05-1_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena formująca: Punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A05-1_U01Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena formująca: Punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy zespołowej podczas ćwiczeń. Przygotowanie wspólnego stanowiska, umiejętność argumentacji, odpowiedzialność wobec grupy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A05-1_K01Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena formująca: Punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy zespołowej podczas ćwiczeń. Przygotowanie wspólnego stanowiska, umiejętność argumentacji, odpowiedzialność wobec grupy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje związane z rozwiązywaniem dylematów etycznych.
3,0w niektórych sytuacjach ćwiczeniowych student wykazuje, że standardy etyczne mają dla niego znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych student wykazuje gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych potrafi samodzielnie wyszukać zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5student potrafi rozpoznać dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0student jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu; potrafi wskazać źródła zaproponowanych rozwiązań bazując na rozległej wiedzy etycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A05-1_K02Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
Treści programoweT-A-1Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa).
T-A-2Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie.
T-A-3Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy.
T-A-4Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków.
T-A-5Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera.
T-A-6Zagadnienia etyczne reklamy i public relations.
T-A-7Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych?
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy zespołowej podczas ćwiczeń. Przygotowanie wspólnego stanowiska, umiejętność argumentacji, odpowiedzialność wobec grupy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku wiedzy zakresu EB z kompetencjami.
3,0lokuje wiedzę z zakresu EB jako sensowną w procesach decyzyjnych.
3,5wartościuje relacje międzyludzkie, w różnych kontekstach, w oparciu o standardy wynikające z EB.
4,0tworzy modelowe zachowania indywidualne i grupowe oparte na zasadach etycznych.
4,5znajduje zastosowania kompetencji etycznych w rozwiązywaniu konfliktów w relacjach społecznych w szerokim kontekście.
5,0dysponuje etycznym instrumentarium przydatnym do roli lidera w działalności zawodowej i społecznej.