Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management

Sylabus przedmiotu Narzędzia zarządzania i sterowania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Narzędzia zarządzania i sterowania jakością
Specjalność zarządzanie jakością
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 1,00,40zaliczenie
warsztatyWR2 7 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.5
5
warsztaty
T-WR-1Studia przypadku dla każdego z omawianych tradycyjnych i nowych narzedzi zarządzania i sterowania jakością7
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach7
A-WR-2Przygotowanie do zaliczenia38
A-WR-3Studiowanie literatury5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U06C-2T-WR-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
MAS_10A_K01T-WR-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  2. A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
  4. E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  5. K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.5
5

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Studia przypadku dla każdego z omawianych tradycyjnych i nowych narzedzi zarządzania i sterowania jakością7
7

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach7
A-WR-2Przygotowanie do zaliczenia38
A-WR-3Studiowanie literatury5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_U01Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością
Treści programoweT-WR-1Studia przypadku dla każdego z omawianych tradycyjnych i nowych narzedzi zarządzania i sterowania jakością
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_K01Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-WR-1Studia przypadku dla każdego z omawianych tradycyjnych i nowych narzedzi zarządzania i sterowania jakością
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0