Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia / Filozofia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia / Filozofia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii2
T-W-2Ekonomia sektora publicznego2
T-W-3Zachowania przedsiębiorstwa na rynku2
T-W-4Analiza popytu i optymalna polityka cenowa2
T-W-5Teoria podejmowania decyzji przez konsumenta2
T-W-6Popyt sektora prywatnego i publicznego a równowaga na rynku towarów i usług2
T-W-7Rynek finansowy2
T-W-8Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)2
T-W-9Rynek walutowy i systemy kursów walutowych2
T-W-10Model Mundella-Fleminga2
T-W-11Polityka rządu i banku centralnego w gospodarce2
T-W-12Rynek pracy2
T-W-13Inflacja a bezrobocie - ujęcie krótko- i długookresowe2
T-W-14Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw2
T-W-15Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu30
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_3-_03_U01
Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznynm
C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_3-_03_U01
Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznynm
2,0Nie potrafi wyjaśnić podstawowych problemów z zakresu mikro- i makroekonomii
3,0Potrafi zinterpretować podstawowe problemy z zakresu mikro- i makroekonomii
3,5Potrafi wyjaśnić skutki wykorzystania instrumentów regulacyjnych z zakresu polityki fiskalnej i monetarnej
4,0Potrafi określić warunki optymalności zachowań producentów i konsumentów na rynku
4,5Potrafi ocenić ekonomiczną efektywność projektu inwestycyjnego
5,0Potrafi dokonać oceny ekonomicznej efektywności projektów gospodarczych w warunkach niepewności i ryzyka

Literatura podstawowa

  1. N. Gregory Mankiw, Mark P. Taylor, Mikroekonomia, Warszawa, 2009
  2. C. Sułkowski (red.), Podstawy teorii i polityki makroekonomicznej, Szczecin, 2008
  3. William F. Samuelson, Stephen G. Marks, Ekonomia menedżerska, Warszawa, 2009
  4. Eugene F. Brigham, Louis C. Gapenski, Zarządzanie finansami, T. 1, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii2
T-W-2Ekonomia sektora publicznego2
T-W-3Zachowania przedsiębiorstwa na rynku2
T-W-4Analiza popytu i optymalna polityka cenowa2
T-W-5Teoria podejmowania decyzji przez konsumenta2
T-W-6Popyt sektora prywatnego i publicznego a równowaga na rynku towarów i usług2
T-W-7Rynek finansowy2
T-W-8Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)2
T-W-9Rynek walutowy i systemy kursów walutowych2
T-W-10Model Mundella-Fleminga2
T-W-11Polityka rządu i banku centralnego w gospodarce2
T-W-12Rynek pracy2
T-W-13Inflacja a bezrobocie - ujęcie krótko- i długookresowe2
T-W-14Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw2
T-W-15Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu30
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_3-_03_U01Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznynm
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka
Treści programoweT-W-2Ekonomia sektora publicznego
T-W-3Zachowania przedsiębiorstwa na rynku
T-W-4Analiza popytu i optymalna polityka cenowa
T-W-5Teoria podejmowania decyzji przez konsumenta
T-W-8Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)
T-W-10Model Mundella-Fleminga
T-W-11Polityka rządu i banku centralnego w gospodarce
T-W-14Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw
T-W-15Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyjaśnić podstawowych problemów z zakresu mikro- i makroekonomii
3,0Potrafi zinterpretować podstawowe problemy z zakresu mikro- i makroekonomii
3,5Potrafi wyjaśnić skutki wykorzystania instrumentów regulacyjnych z zakresu polityki fiskalnej i monetarnej
4,0Potrafi określić warunki optymalności zachowań producentów i konsumentów na rynku
4,5Potrafi ocenić ekonomiczną efektywność projektu inwestycyjnego
5,0Potrafi dokonać oceny ekonomicznej efektywności projektów gospodarczych w warunkach niepewności i ryzyka