Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: komputerowe projektowanie form wtryskowych i wyrobów z tworzyw polimerowych
Sylabus przedmiotu Technologie proekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie proekologiczne | ||
Specjalność | recykling | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów, w tym biomateriałów i materiałów opakowaniowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad i uwarunkowań technologii proekologicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny materiałów i wyrobów proekologicznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przetwórstwa i wytwórstwa proekologicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Łuski zbożowe jako wzmocnienie polimeru. | 6 |
T-P-2 | Modyfikacja właściwości mikrowłókien naturalnych. | 6 |
T-P-3 | Przetwórstwo biokompozytów. | 6 |
T-P-4 | Mikrospienianie biokompozytów. | 6 |
T-P-5 | Bioepoksydy. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, terminologia, podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Biomasa i możliwości jej konwersji. | 2 |
T-W-3 | Biorafineria. | 2 |
T-W-4 | Biopolimery i biokompozyty. | 4 |
T-W-5 | Mikrospienianie. | 2 |
T-W-6 | Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. | 4 |
T-W-7 | Elektrownie wiatrowe. | 2 |
T-W-8 | Elektrownie solarne. | 2 |
T-W-9 | Kolej magnetyczna. | 2 |
T-W-10 | Metody redukcji emisji CO2. | 2 |
T-W-11 | Technologie ograniczające zużycie wody. | 2 |
T-W-12 | Bionika. | 2 |
T-W-13 | Bioekonomia. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i zadanej literatury. | 9 |
A-P-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie się do sprawdzianów. | 10 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie zdefinować podstawowe pojęcia związane z problemami proekologicznymi. Powinien umieć zdefiniować sposoby konwersji biomasy. Powinien być w stanie objaśnić budowę biorafinerii. Powinien być w stanie przedstawić strukturę i właściwości biopolimerów i biokompozytów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z mikrospienianiem materiałów. Powinien umiec opisac budowę i właściwości lekkich konstrukcji w systemach mobilnych. Powinien umieć opisać zasady działania i budowę elektrowni wiatrowej. Powinien umieć opisać zasady działania elektrowni solarnej. Powinien być w stanie przedstawić zasadę działania i budowę kolei magnetycznej. Powinien być w stanie objaśnić metody redukcji emisji CO2. Pownien być w stanie wskazać różne technologie ograniczające zużycie wody. Powinien być w stanie opisać znaczenie bioniki dla opracowywania wyrobów technicznych. Powinien umieć wyjaśnić podstawowe zasady bioekonomii. | IM_2A_W06, IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W03, IM_2A_W05, IM_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11 | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-13 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pownien umieć przygotować biomateriały wzmocnione łuskami zbożowymi. Pownien umieć przeprowadzić modyfikację właściwości włókien naturalnych. Powinien umieć przygotować kształtki z biokompozytów metodą wtrysku. Powinien znać możliwości mikrospieniania biokompozytów. Powinien umieć przygotować laminat bioepoksydowy. | IM_2A_U07, IM_2A_U02, IM_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17 | C-2, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/04_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | C-2, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie zdefinować podstawowe pojęcia związane z problemami proekologicznymi. Powinien umieć zdefiniować sposoby konwersji biomasy. Powinien być w stanie objaśnić budowę biorafinerii. Powinien być w stanie przedstawić strukturę i właściwości biopolimerów i biokompozytów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z mikrospienianiem materiałów. Powinien umiec opisac budowę i właściwości lekkich konstrukcji w systemach mobilnych. Powinien umieć opisać zasady działania i budowę elektrowni wiatrowej. Powinien umieć opisać zasady działania elektrowni solarnej. Powinien być w stanie przedstawić zasadę działania i budowę kolei magnetycznej. Powinien być w stanie objaśnić metody redukcji emisji CO2. Pownien być w stanie wskazać różne technologie ograniczające zużycie wody. Powinien być w stanie opisać znaczenie bioniki dla opracowywania wyrobów technicznych. Powinien umieć wyjaśnić podstawowe zasady bioekonomii. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pownien umieć przygotować biomateriały wzmocnione łuskami zbożowymi. Pownien umieć przeprowadzić modyfikację właściwości włókien naturalnych. Powinien umieć przygotować kształtki z biokompozytów metodą wtrysku. Powinien znać możliwości mikrospieniania biokompozytów. Powinien umieć przygotować laminat bioepoksydowy. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/04_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Michał Kleiber, Ekoefektywność technologii, Warszawa, 2011