Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: inżynieria powierzchni

Sylabus przedmiotu Modyfikacja polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modyfikacja polimerów
Specjalność biomateriały i materiały opakowaniowe
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Konrad Kwiatkowski <Konrad.Kwiatkowski@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod , warunków i podstaw technologicznych modyfkaci polimerów dla uzyskania polepszonych cech użytkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modyfikacja fizyczna; napełniacze. Modyfikacja fizyczna: barwienie. Modyfikacja fizyczna: plastyfikacja. Modyfikacja chemiczna: sieciowanie. Modyfikacja chemiczna: stabilizacja. Modyfikacja chemiczna: mieszanie reaktywne. Modyfikacja chemiczna: zwiększanie masy molowej. Modyfikacja chemiczna: szczepienie. Modyfikacja chemiczna: modyfikacja powierzchni.30
30
wykłady
T-W-1Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zaliczenie wejściówki, udział w zajęciach,30
A-L-2Opracowanie sprawozdania30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zaliczenie testu na zakończenie zajęć. Egzamin pisemny.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, zajęcia praktyczne laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena testu, ocena egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/08-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie opisać metody i cel modyfikacji polimerów, rozróżniać chemiczne i fizyczne metody modyfikacji, wyjaśnić różne mechanizmy modyfikacji.
IM_2A_W06, IM_2A_W02, IM_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć analizować procesy zachodzące podczas przetwarzania i eksploatacji materiałów polimerowych, dobierać rodzaj modyfikacji do potrzeb eksploatacyjnych produktu.
IM_2A_U13, IM_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/08-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywną postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z tworzyw polimerowych, świadomość zjawisk zachodzących w tworzywie podczas produkcji i eksploatacji.
IM_2A_K01, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/08-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie opisać metody i cel modyfikacji polimerów, rozróżniać chemiczne i fizyczne metody modyfikacji, wyjaśnić różne mechanizmy modyfikacji.
2,0Poniżej 7
3,07-8 wiedza w zakresie rodzajów modyfikacji polimerów
3,59-10 J.w. wpłew modyfikacji polimerów na ich strukturę
4,011-12 J.w. oraz wiedza na temat wpływu modyfikacji polimerów na ich właściwości fizyczne
4,513-15 J.W. oraz znajomośc możliwości wykorzystania modyfikowanych polimerów w praktyce.
5,016-20 J.w + sumaryczna wiedza w zakresie modyfikacji polimerów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć analizować procesy zachodzące podczas przetwarzania i eksploatacji materiałów polimerowych, dobierać rodzaj modyfikacji do potrzeb eksploatacyjnych produktu.
2,0poniżej 7
3,07-8 Umiejętność wyboru metody modyfikacji polimeru
3,59-10 J.w. + Umiejętność porównania skutków modyfikacji
4,011-12 J.w. + Umiejętnośc planowania procesów modyfikacji polimerów
4,513-15 J.w. + Umiejętnośc oceny stopnia modyfikacji
5,016-20 J.w. Umiejętnośc oceny procesów zachodżcych podczas przetwaezania i [rzechowywania materiałów polimerowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/08-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywną postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z tworzyw polimerowych, świadomość zjawisk zachodzących w tworzywie podczas produkcji i eksploatacji.
2,0poniżej 7
3,07-8 Student posiada kompetencje w zakresie metod modyfikacji polimerów
3,59-10J.w. + Kompetencje porównania skutechności metod modyfikacji
4,011-12 J.w + kompetenje w zakresie stosowania procesów technologicznych.
4,513-15 J.W. Przewidywanie wyników modyfikacji.
5,016-20 J. w. Student posiada aktywna postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z materiałów polimerowych.

Literatura podstawowa

  1. Gachter R., Miller H., Plastic Additives handbook, Hanser, Munich, 1994
  2. Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008
  3. Szlezinger W., Tworzywa sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Sperling H.L., Introduction to Physical Polymer Science, Willey, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modyfikacja fizyczna; napełniacze. Modyfikacja fizyczna: barwienie. Modyfikacja fizyczna: plastyfikacja. Modyfikacja chemiczna: sieciowanie. Modyfikacja chemiczna: stabilizacja. Modyfikacja chemiczna: mieszanie reaktywne. Modyfikacja chemiczna: zwiększanie masy molowej. Modyfikacja chemiczna: szczepienie. Modyfikacja chemiczna: modyfikacja powierzchni.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zaliczenie wejściówki, udział w zajęciach,30
A-L-2Opracowanie sprawozdania30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zaliczenie testu na zakończenie zajęć. Egzamin pisemny.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/08-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie opisać metody i cel modyfikacji polimerów, rozróżniać chemiczne i fizyczne metody modyfikacji, wyjaśnić różne mechanizmy modyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce
IM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod , warunków i podstaw technologicznych modyfkaci polimerów dla uzyskania polepszonych cech użytkowych
Treści programoweT-W-1Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne.
T-L-1Modyfikacja fizyczna; napełniacze. Modyfikacja fizyczna: barwienie. Modyfikacja fizyczna: plastyfikacja. Modyfikacja chemiczna: sieciowanie. Modyfikacja chemiczna: stabilizacja. Modyfikacja chemiczna: mieszanie reaktywne. Modyfikacja chemiczna: zwiększanie masy molowej. Modyfikacja chemiczna: szczepienie. Modyfikacja chemiczna: modyfikacja powierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, zajęcia praktyczne laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena testu, ocena egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej 7
3,07-8 wiedza w zakresie rodzajów modyfikacji polimerów
3,59-10 J.w. wpłew modyfikacji polimerów na ich strukturę
4,011-12 J.w. oraz wiedza na temat wpływu modyfikacji polimerów na ich właściwości fizyczne
4,513-15 J.W. oraz znajomośc możliwości wykorzystania modyfikowanych polimerów w praktyce.
5,016-20 J.w + sumaryczna wiedza w zakresie modyfikacji polimerów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/08-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć analizować procesy zachodzące podczas przetwarzania i eksploatacji materiałów polimerowych, dobierać rodzaj modyfikacji do potrzeb eksploatacyjnych produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U13Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować samokształcenie
IM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod , warunków i podstaw technologicznych modyfkaci polimerów dla uzyskania polepszonych cech użytkowych
Treści programoweT-W-1Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne.
T-L-1Modyfikacja fizyczna; napełniacze. Modyfikacja fizyczna: barwienie. Modyfikacja fizyczna: plastyfikacja. Modyfikacja chemiczna: sieciowanie. Modyfikacja chemiczna: stabilizacja. Modyfikacja chemiczna: mieszanie reaktywne. Modyfikacja chemiczna: zwiększanie masy molowej. Modyfikacja chemiczna: szczepienie. Modyfikacja chemiczna: modyfikacja powierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, zajęcia praktyczne laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena testu, ocena egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 7
3,07-8 Umiejętność wyboru metody modyfikacji polimeru
3,59-10 J.w. + Umiejętność porównania skutków modyfikacji
4,011-12 J.w. + Umiejętnośc planowania procesów modyfikacji polimerów
4,513-15 J.w. + Umiejętnośc oceny stopnia modyfikacji
5,016-20 J.w. Umiejętnośc oceny procesów zachodżcych podczas przetwaezania i [rzechowywania materiałów polimerowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/08-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywną postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z tworzyw polimerowych, świadomość zjawisk zachodzących w tworzywie podczas produkcji i eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod , warunków i podstaw technologicznych modyfkaci polimerów dla uzyskania polepszonych cech użytkowych
Treści programoweT-W-1Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne.
T-L-1Modyfikacja fizyczna; napełniacze. Modyfikacja fizyczna: barwienie. Modyfikacja fizyczna: plastyfikacja. Modyfikacja chemiczna: sieciowanie. Modyfikacja chemiczna: stabilizacja. Modyfikacja chemiczna: mieszanie reaktywne. Modyfikacja chemiczna: zwiększanie masy molowej. Modyfikacja chemiczna: szczepienie. Modyfikacja chemiczna: modyfikacja powierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, zajęcia praktyczne laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena testu, ocena egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 7
3,07-8 Student posiada kompetencje w zakresie metod modyfikacji polimerów
3,59-10J.w. + Kompetencje porównania skutechności metod modyfikacji
4,011-12 J.w + kompetenje w zakresie stosowania procesów technologicznych.
4,513-15 J.W. Przewidywanie wyników modyfikacji.
5,016-20 J. w. Student posiada aktywna postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z materiałów polimerowych.