Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Auditing energetyczny w gospodarce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Auditing energetyczny w gospodarce
Specjalność efektywność energetyczna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z akresu termodynamiki
W-2Zagadnienia z zakresu wymiany ciepła
W-3Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do do treści wykładów15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.1
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego1
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna1
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.1
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch1
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych1
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie2
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie2
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej1
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii1
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-P-4Przygotowanie projektu26
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów25
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
ENE_2A_W09T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
ENE_2A_U13T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
ENE_2A_K04, ENE_2A_K03T2A_K01, T2A_K02C-2T-W-1, T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szargut A., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  3. Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodawa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do do treści wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.1
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego1
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna1
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.1
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch1
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych1
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie2
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie2
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej1
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii1
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-P-4Przygotowanie projektu26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów25
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_W01Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W09Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: zarządzania dostawą i poborem energii zasilającej procesy i obiekty oraz prawa energetycznego, a także efektywności energetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-P-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do do treści wykładów
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_U01Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-P-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do do treści wykładów
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
ENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-P-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do do treści wykładów
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0