Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (S3)

Sylabus przedmiotu Pedagogika szkoły wyższej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa i eksploatacja maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Pedagogika szkoły wyższej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.2
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.4
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.2
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.4
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.2
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.6
20
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia66
A-W-3Konsultacje4
90
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_05_W01
Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
BiEM_3A_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_05_U01
Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
BiEM_3A_U09C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_05_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
BiEM_3A_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_05_W01
Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_05_U01
Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
2,0
3,0Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_05_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 2007
  2. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej dla studentów szkół wyższych, PWN, Warszawa, 1998
  3. Szerląg A./red/, Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak Wydawnictwo Akademickie, 2010
  2. Arends R.J, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.2
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.4
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.2
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.4
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.2
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.6
20

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia66
A-W-3Konsultacje4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_05_W01Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz nowoczesnych technik stosowanych w kształceniu studentów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.
T-W-1Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_05_U01Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_U09Posiada umiejętności dydaktyczne i zawodowe w zakresie dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn, umożliwiające wykonywanie zawodu nauczyciela akademickiego z wykorzystaniem nowoczesnych technik kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.
T-W-1Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_05_K01Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_K01Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.
T-W-1Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0