Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Socjologia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
C-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.2
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.2
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.2
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.2
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.2
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.2
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.7
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/07_W01
Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
I_1A_W15T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W03C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/07_U01
Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
I_1A_U20T1A_U05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/07_K01
Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
I_1A_K02T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-2S-1, S-2
I_1A_A/07_K02
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
I_1A_K06T1A_K03, T1A_K06InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-2S-1
I_1A_A/07_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. W pracy zawodowej uwzględnia specyfikę funkcjonowania systemów społecznych, dla których tworzone są produkty informatyczne.
I_1A_K01, I_1A_K05T1A_K01, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/07_W01
Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
2,0Nie zna elementarnego aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i podstaw prawa. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw życia społecznego.
3,0Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa nie w pełni jednak rozumie jego znaczenie. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5Zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa .Ma podstawową wiedzę o zjawiskach, procesach i instytucjach społecznych ale ma problemy z wyjaśnieniem zależności pomiędzy nimi.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów rozwoju życia społecznego ludzi. Potrafi opisać i wyjaśnić rolę prawa w kreowaniu porządku społecznego.
5,0Opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna ,opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społeczne stanowiące podstawę życia społecznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostek ,grup społecznych i instytucji w kreowaniu i przebiegu zachowań indywidualnych i zbiorowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/07_U01
Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawisk społecznych otaczającego świata społecznego. Nie potrafi wskazać społecznych i prawnych przesłanek decyzji podejmowanych w sferze w zawodowej.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego ale dostrzega stałość i powtarzalność podstawowych zjawisk i procesów społecznych, które mają wpływ na decyzje podejmowane w życiu zawodowym.
3,5Potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre formalno-prawne oraz społeczne przesłanki podejmowanych decyzji. Dostrzega formalny i społeczny kontekst swojej działalności zawodowej.
4,0Poprawnie identyfikuje najważniejsze formalne i społeczne determinanty mające wpływ na działalność zawodową oraz umie dokonać ich analizy.
4,5Potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na jego działalność zawodową oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rozstrzyganiu dylematów zawodowych.
5,0Na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej programem przedmiotu posiada umiejętność dokonania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na skutki podejmowanych decyzji zawodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/07_K01
Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
2,0Nie potrafi samodzielnie wskazać priorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu i hierarchii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu.
3,0Potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej .
3,5Umie wskazać wszystkie istotne priorytety ale nie potrafi wykazać ich związku z obowiązującym systemem wartości społeczeństwa ,w którym żyje.
4,0Potrafi wskazać wszystkie istotne priorytety dla podejmowanych decyzji i wyjaśnić jaki mają związek z obowiązującym systemem wartości.
4,5Potrafi wymienić wszystkie priorytety istotne dla podejmowanych działań, dostrzega ich społeczny kontekst oraz umie dokonać krytycznej analizy w celu podjęcia właściwej decyzji.
5,0Bezbłędnie dokonuje identyfikacji wszystkich priorytetów dla działalności w określonym obszarze zawodowym i na tej podstawie potrafi dokonać merytorycznej analizy w celu dokonania właściwego wyboru priorytetów ważnych z punktu realizowanego zadania oraz systemu wartości swojego społeczeństwa.
I_1A_A/07_K02
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, status społeczny i nie rozumie związku pomiędzy odgrywaną rolą społeczną a wymaganym przez nią repertuarem zachowań. Nie rozumie czym jest struktura społeczna i dystans społeczny .Nie rozumie pojęcia relatywizm kulturowy.
3,0Zna pojęcie roli społecznej. Ma wiedzę na temat wpływu odgrywanych ról społecznych na osobowość.
3,5Zna i rozumie pojęcie roli społecznej oraz układu ról . Rozumie czym jest hierarchia grupowa .
4,0Dostrzega związek pomiędzy odgrywanymi rolami społecznymi a zajmowaną pozycją społeczną i posiadanym statusem społecznym.
4,5Rozumie kulturowy i społeczny kontekst różnych, odgrywanych ról społecznych. Potrafi dostosować swoje zachowanie stosownie do zajmowanej pozycji społecznej.
5,0Prawidłowo identyfikuje scenariusz roli społecznej odpowiadający zajmowanej pozycji w hierarchii zawodowej .Rozumie na czym polega i czemu służy układ ról społecznych w grupie.
I_1A_A/07_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. W pracy zawodowej uwzględnia specyfikę funkcjonowania systemów społecznych, dla których tworzone są produkty informatyczne.
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować docierających informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,0Rozumie związek miedzy tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać , zna techniki szybkiego przyswajania wiedzy oraz własne możliwości w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, 2009
  3. Karwańska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Pieniążek A., Stefaniuk M., Socjologia prawa, Zakamycze, Kraków, 2005
  2. Podgórecki A., Socjologiczna teoria prawa, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.2
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.2
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.2
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.2
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.2
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.2
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.7
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/07_W01Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna elementarnego aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i podstaw prawa. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw życia społecznego.
3,0Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa nie w pełni jednak rozumie jego znaczenie. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5Zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa .Ma podstawową wiedzę o zjawiskach, procesach i instytucjach społecznych ale ma problemy z wyjaśnieniem zależności pomiędzy nimi.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów rozwoju życia społecznego ludzi. Potrafi opisać i wyjaśnić rolę prawa w kreowaniu porządku społecznego.
5,0Opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna ,opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społeczne stanowiące podstawę życia społecznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostek ,grup społecznych i instytucji w kreowaniu i przebiegu zachowań indywidualnych i zbiorowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/07_U01Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawisk społecznych otaczającego świata społecznego. Nie potrafi wskazać społecznych i prawnych przesłanek decyzji podejmowanych w sferze w zawodowej.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego ale dostrzega stałość i powtarzalność podstawowych zjawisk i procesów społecznych, które mają wpływ na decyzje podejmowane w życiu zawodowym.
3,5Potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre formalno-prawne oraz społeczne przesłanki podejmowanych decyzji. Dostrzega formalny i społeczny kontekst swojej działalności zawodowej.
4,0Poprawnie identyfikuje najważniejsze formalne i społeczne determinanty mające wpływ na działalność zawodową oraz umie dokonać ich analizy.
4,5Potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na jego działalność zawodową oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rozstrzyganiu dylematów zawodowych.
5,0Na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej programem przedmiotu posiada umiejętność dokonania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na skutki podejmowanych decyzji zawodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/07_K01Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie wskazać priorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu i hierarchii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu.
3,0Potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej .
3,5Umie wskazać wszystkie istotne priorytety ale nie potrafi wykazać ich związku z obowiązującym systemem wartości społeczeństwa ,w którym żyje.
4,0Potrafi wskazać wszystkie istotne priorytety dla podejmowanych decyzji i wyjaśnić jaki mają związek z obowiązującym systemem wartości.
4,5Potrafi wymienić wszystkie priorytety istotne dla podejmowanych działań, dostrzega ich społeczny kontekst oraz umie dokonać krytycznej analizy w celu podjęcia właściwej decyzji.
5,0Bezbłędnie dokonuje identyfikacji wszystkich priorytetów dla działalności w określonym obszarze zawodowym i na tej podstawie potrafi dokonać merytorycznej analizy w celu dokonania właściwego wyboru priorytetów ważnych z punktu realizowanego zadania oraz systemu wartości swojego społeczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/07_K02Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, status społeczny i nie rozumie związku pomiędzy odgrywaną rolą społeczną a wymaganym przez nią repertuarem zachowań. Nie rozumie czym jest struktura społeczna i dystans społeczny .Nie rozumie pojęcia relatywizm kulturowy.
3,0Zna pojęcie roli społecznej. Ma wiedzę na temat wpływu odgrywanych ról społecznych na osobowość.
3,5Zna i rozumie pojęcie roli społecznej oraz układu ról . Rozumie czym jest hierarchia grupowa .
4,0Dostrzega związek pomiędzy odgrywanymi rolami społecznymi a zajmowaną pozycją społeczną i posiadanym statusem społecznym.
4,5Rozumie kulturowy i społeczny kontekst różnych, odgrywanych ról społecznych. Potrafi dostosować swoje zachowanie stosownie do zajmowanej pozycji społecznej.
5,0Prawidłowo identyfikuje scenariusz roli społecznej odpowiadający zajmowanej pozycji w hierarchii zawodowej .Rozumie na czym polega i czemu służy układ ról społecznych w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/07_K03Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. W pracy zawodowej uwzględnia specyfikę funkcjonowania systemów społecznych, dla których tworzone są produkty informatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2przedstawienie najważniejszych cech prawodawstwa UE
C-3zaznajomienie z polskim systemem prawnym
C-1zaznajomienie studentów z podstawowymi zjawiskami społecznymi
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować docierających informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,0Rozumie związek miedzy tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać , zna techniki szybkiego przyswajania wiedzy oraz własne możliwości w tym zakresie.