Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_1A_O7/10_U01 | Potrafi:
- na poziomie podstawowym projektować modele baz i hurtownie danych,
- administrować bazami i hurtowniami danych,
- zarządzać bezpieczeństwem baz danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_1A_U10 | potrafi na poziomie podstawowym administrować bezpieczeństwem i oceniać bezpieczeństwo systemów informatycznych |
---|
I_1A_U11 | ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych |
I_1A_U02 | potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych |
I_1A_U05 | potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką:
- gromadzenia danych;
- opracowywani modeli baz danych i ich wdrażania;
- opracowywania modeli hurtowni danych i ich wdrażania;
- zarządzania bezpieczeństwem dostępu do danych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu |
---|
T-W-4 | Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL |
T-W-5 | Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych |
T-W-2 | Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych) |
T-W-3 | Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB) |
T-W-6 | Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex |
T-L-3 | Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych
Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu |
T-L-6 | Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL |
T-L-4 | Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL |
T-L-1 | Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych |
T-L-2 | Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie |
T-L-5 | Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych
Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu |
Metody nauczania | M-1 | Wykład z prezentacją |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wdrażania systemów baz danych i hurtowni danych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne
Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0 |
3,0 | student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie w ograniczonym zakresie stosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych |
3,5 | student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie zastosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań |
4,0 | student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny |
4,5 | student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników |
5,0 | student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników |