Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Programowanie w języku XML:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w języku XML | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu struktur danych |
W-2 | Podstawy programowania |
W-3 | Podstawy języków znaczników |
W-4 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych. |
C-2 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych |
C-3 | Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych |
C-4 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt aplikacji internetowej z wykorzystaniem technologii XMLowych | 4 |
T-P-2 | Implementacja zaprojektowanej aplikacji internetowej | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | XML: Podstawy języków znaczników | 1 |
T-W-2 | XML: DTD - charakterystyka i techniki | 1 |
T-W-3 | XML: Przestrzenie nazw | 1 |
T-W-4 | XML: Łącza XLink | 1 |
T-W-5 | XML: Wskaźniki XPointer | 1 |
T-W-6 | XML: Język ścieżek XPath | 1 |
T-W-7 | XML: Schematy XSchema | 1 |
T-W-8 | XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX | 1 |
T-W-9 | XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM | 1 |
T-W-10 | XML: Przekształcenia XML - XSLT | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajciach | 10 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu w domu | 16 |
A-P-3 | Konsultacje do projektu | 2 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykłdach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach do wykadów | 2 |
A-W-3 | Samodzialne studiowanie literatury | 6 |
A-W-4 | Samodzielne wykonywanie przykadów omawianych na wykładzie | 6 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca -> wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/04_W01 Zna budowę dokumentu XML | I_1A_W14 | T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-2 |
I_1A_O1/04_W02 Zna zasady tworzenia dokumentów XML | I_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3, C-1, C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
I_1A_O1/04_W03 Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML | I_1A_W23, I_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-4, C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/04_U01 Tworzy dokumenty XML | I_1A_U17, I_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
I_1A_O1/04_U02 Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach | I_1A_U06, I_1A_U01, I_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-9, T-W-8, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
I_1A_O1/04_U03 Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML | I_1A_U14, I_1A_U05, I_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/04_K01 Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych | I_1A_K05 | T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K02 | C-4, C-2 | T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
I_1A_O1/04_K02 Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych | I_1A_K01, I_1A_K05 | T1A_K01, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-3, C-1 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/04_W01 Zna budowę dokumentu XML | 2,0 | Nie zna budowy dokumentu XML |
3,0 | Zna podstawową składnię języka XML | |
3,5 | Zna i rozumie budowę języka XML oraz przestrzenie nazw | |
4,0 | Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć prosty dokument XML | |
4,5 | Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć złożony dokument XML wykorzystując przestrzenie nazw | |
5,0 | Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz rozumie potrzebę stosowania przestrzeni nazw | |
I_1A_O1/04_W02 Zna zasady tworzenia dokumentów XML | 2,0 | Nie zna zasad tworzenia dokumentów XML |
3,0 | Zna podstawowe zasady tworzenia dokumentów XML oraz standardy służący do definiowania struktury ich struktur - XML Schema i DTD | |
3,5 | Zna zagadnienia na ocenę 3.0 oraz standardy XLink i XPointer | |
4,0 | Zna zagadnienia na ocenę 3.5 i potrafi samodzielnie zbudować dokument XML używając standardów XLink i XPointer | |
4,5 | Zna zagadnienia na ocenę 4 i potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę prostego dokumentu XML przy pomocy XML Schema | |
5,0 | Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę dowolnego dokumentu XML przy pomocy XML Schema i DTD | |
I_1A_O1/04_W03 Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML | 2,0 | Nie zna sposobów wykorzystania dokumentów XML |
3,0 | Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO | |
3,5 | Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji prostego dokumentu XML | |
4,0 | Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji złożonego dokumentu XML | |
4,5 | Zna zagadnienia na ocenę 4.0 oraz zna standardy DOM i SAX | |
5,0 | Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać parser XML do przetwarzania dokumetów XML w wybranym języku programowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/04_U01 Tworzy dokumenty XML | 2,0 | Nie potrafi utworzyć dokumentu XML |
3,0 | Potrafi utworzyć prosty dokument XML | |
3,5 | Potrafi utworzyć dokument XML zawierający złożone elementy | |
4,0 | Potrafi wykonać zadanie na ocen 3.5 oraz zdefiniować trukturę w formacie XML Schema lub DTD dla dokumentów XML zawierających proste elementy | |
4,5 | Potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema lub DTD | |
5,0 | Potrafi utworzyć dowolny dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema i DTD | |
I_1A_O1/04_U02 Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać dokumentu XML w aplikacji |
3,0 | Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM lub SAX | |
3,5 | Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM oraz SAX | |
4,0 | Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz tworzyć i modyfikować dokumenty przy pomocy odpowiednich bibliotek | |
4,5 | Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz wykorzystać XML do gromardzenia danych na dysku | |
5,0 | Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz wykorzystać XML do przesłania danych w sieci internet (protokół SOAP) | |
I_1A_O1/04_U03 Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML | 2,0 | Nie potrafi dokonać transformacji dokumentu XML |
3,0 | Potrafi dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu HTML przy pomocy języka XSLT | |
3,5 | Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.0 oraz dokonać transformacji złożonych dokumentów XML przy pomocy standardu XSL-FO do formatu pdf | |
4,0 | Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.5 oraz dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu XSL-FO | |
4,5 | Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.0 oraz dokonać transformacji zożonych dokumentów XML do formatu XSL-FO | |
5,0 | Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.5 oraz dokonać transformacji dokumentu XSL-FO do formatu pdf |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/04_K01 Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych | 2,0 | NIe potrafi wykorzystać dokumentu XML do prezentacji danych |
3,0 | Potrafi wymienić i opisać przykadowe komponenty XML do tworzenia GUI, takie jak XUL, XAML, Android XML | |
3,5 | Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi dokładnie opisać wybrany standard komponentów XML | |
4,0 | Ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi dokładnie opisać conajmniej dwa standardy komponentów XML | |
4,5 | Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem jednego standardu komponentów XML | |
5,0 | Ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem conajmnie dwch standardów komponentów XML | |
I_1A_O1/04_K02 Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych | 2,0 | NIe potrafi zastosować XML do wymiany danych |
3,0 | Zna budowę protokou SOAP do wymiany danych w formacie XML | |
3,5 | Ma wiedz na ocenę 3.0 oraz potrafi wymienić przykładowe biblioteki do komunikacji w sieci internet oparte na protokole SOAP | |
4,0 | Ma wiedz na ocenę 3.5 oraz potrafi zbudować prostą aplikację kliencką wykorzystującą protokół SOAP | |
4,5 | Ma wiedz na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować prostą aplikację po stronie serwera wykorzystującą protokół SOAP | |
5,0 | Potrafi zbudować kompletny serwis www, którego komunikacja jest oparta na protokole SOAP |
Literatura podstawowa
- Arciniegas F, XML. Kompendium programisty, Helion, 2002