Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem w turystyce I
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. zaliczony przedmiot "Gospodarka a środowisko" lub analogiczny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.2
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.2
T-W-4Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.1
T-W-5Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.2
T-W-6System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.1
T-W-7Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.20
A-W-3Konsultacje przygotowujące do realizacji zaliczenia.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/5_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W01, E_2A_W15S2A_W01, S2A_W11C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/5_U01
Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
E_2A_U02S2A_U02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/5_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
E_2A_K07S2A_K03C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/5_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/5_U01
Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/5_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.

Literatura podstawowa

  1. Świetlikowska U., Agroturystyka, FAPA, Warszawa, 2000
  2. Majewski J., Lane B., Turystyka wiejska., Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa, 2002
  3. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  4. Gołembski G., Przedsiebiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, AE, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą., PW, Warszawa, 2001
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  3. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
  4. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.2
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.2
T-W-4Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.1
T-W-5Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.2
T-W-6System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.1
T-W-7Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.20
A-W-3Konsultacje przygotowujące do realizacji zaliczenia.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/5_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
Treści programoweT-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-6System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-5Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-7Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/5_U01Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
Treści programoweT-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-6System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-5Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-7Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/5_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-W-4Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-6System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-5Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-7Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.