Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Wycena nieruchomości
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej i ludzkich procesów poznawczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej, |
C-2 | miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej, |
C-3 | umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
C-4 | świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wasność przedmiotów w problematyce badań, zdarzenia i procesy którym one podlegają. | 3 |
T-K-2 | Pytania problematyki i względy praktyczne a dobor metod badawczych. | 3 |
T-K-3 | Nomologiczno-dedukcyjne wyjasnienia przyczynowe na tle ogólnych problemów wyjaśniania-test zaliczeniowy | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w konwersatoriach | 9 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca: -uczestnictwo w konsultacjach celem: weryfikacji postępów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -dobór i analiza literatury niezbędnej do przygotowania sie na bieżące zajęcia, -przygotowanie do zaliczenia. | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna. |
M-2 | Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego |
S-2 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi, |
S-3 | Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji, |
S-4 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A5_W01 Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | E_2A_W06, E_2A_W09 | S2A_W06, S2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A5_W02 Ma rozszerzoną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | E_2A_W01, E_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A5_W03 Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W09 | S2A_W01, S2A_W06, S2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A5_U01 Potrafi rozwiązywać problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U10 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A5_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K04, E_2A_K09 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A5_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K06, E_2A_K08, E_2A_K09 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A5_K03 Angażuje się w proces nauczania. | E_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A5_W01 Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_2A_A5_W02 Ma rozszerzoną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_2A_A5_W03 Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o: metodologii badań naukowych oraz procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu treści programowych. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A5_U01 Potrafi rozwiązywać problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A5_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza). | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza). | |
4,0 | Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
E_2A_A5_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela. | 2,0 | W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań). |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań). | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań). | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników. | |
E_2A_A5_K03 Angażuje się w proces nauczania. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Nowak S., Metodologia nauk społecznych, PWN SA, Warszawa, 2007
- Hajduk Z., Ogolna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005
Literatura dodatkowa
- Kaminski S., Nauka i metoda. Pojecie nauki i klasyfikacji nauk, KUL, Lublin, 1992
- Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006