Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza w krótkoterminowych rachunkach decyzyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Controlling wspomagany komputerowo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza w krótkoterminowych rachunkach decyzyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu operacyjnej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania krótkookresowych rachunków decyzyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Istota i zakres operacyjnej rachunkowości zarzadczej2
T-L-2Matody i narzędzia operacyjnej rachunkowości zarządczej2
T-L-3Analiza progu rentowności wspomagana komputerowo2
T-L-4Problemowe rachunki decyzyjne4
T-L-5Optymalizacja kosztów i wyników2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych i audytoryjnych12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu48
A-L-3Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A09_W01
Słuchacz zna podstawowe cele i zadania operacyjnej rachunkowości zarządczej
CWK_10-_W02C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A09_U01
Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia operacyjnych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
CWK_10-_U01C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A09_K01
Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów operacyjnego zarządzania
CWK_10-_K03, CWK_10-_K02, CWK_10-_K01C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A09_W01
Słuchacz zna podstawowe cele i zadania operacyjnej rachunkowości zarządczej
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A09_U01
Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia operacyjnych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Sluchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Sluchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A09_K01
Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów operacyjnego zarządzania
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowośc zarządcza, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. Walkenbach J., Excel Pl Biblia, Helion, Katowice, 2011
  3. T. Kiziukiewicz (red), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2014
  2. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, T.I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Istota i zakres operacyjnej rachunkowości zarzadczej2
T-L-2Matody i narzędzia operacyjnej rachunkowości zarządczej2
T-L-3Analiza progu rentowności wspomagana komputerowo2
T-L-4Problemowe rachunki decyzyjne4
T-L-5Optymalizacja kosztów i wyników2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych i audytoryjnych12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu48
A-L-3Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A09_W01Słuchacz zna podstawowe cele i zadania operacyjnej rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_W02Zna podstawowe metody i techniki tworzenia rachunków decyzyjnych
Cel przedmiotuC-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania krótkookresowych rachunków decyzyjnych
C-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu operacyjnej rachunkowości zarządczej
Treści programoweT-L-4Problemowe rachunki decyzyjne
T-L-5Optymalizacja kosztów i wyników
T-L-3Analiza progu rentowności wspomagana komputerowo
T-L-2Matody i narzędzia operacyjnej rachunkowości zarządczej
T-L-1Istota i zakres operacyjnej rachunkowości zarzadczej
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A09_U01Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia operacyjnych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_U01Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do tworzenia systemów informacyjnych wspomagających zarządzanie
Cel przedmiotuC-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu operacyjnej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania krótkookresowych rachunków decyzyjnych
Treści programoweT-L-2Matody i narzędzia operacyjnej rachunkowości zarządczej
T-L-1Istota i zakres operacyjnej rachunkowości zarzadczej
T-L-5Optymalizacja kosztów i wyników
T-L-3Analiza progu rentowności wspomagana komputerowo
T-L-4Problemowe rachunki decyzyjne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Sluchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Sluchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A09_K01Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów operacyjnego zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
CWK_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
CWK_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości finansowej i zarządczej
Cel przedmiotuC-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania krótkookresowych rachunków decyzyjnych
C-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu operacyjnej rachunkowości zarządczej
Treści programoweT-L-3Analiza progu rentowności wspomagana komputerowo
T-L-1Istota i zakres operacyjnej rachunkowości zarzadczej
T-L-4Problemowe rachunki decyzyjne
T-L-5Optymalizacja kosztów i wyników
T-L-2Matody i narzędzia operacyjnej rachunkowości zarządczej
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości