Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Prototypowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł CAD/CAM
Przedmiot Prototypowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 45 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dla zajęć prowadzonych na semestrze 3 - podstawowa znajomość technik modelowania bryłowego 3D w systemie CAD. Umiejętnoiśc zastosowania grafiki prezentacyjnej.
W-2Dla zajęć prowadzonych na semestrze 4 - pogłębiona znajomość technik modelowania bryłowego i powierzchniowego 3D w systemie CAD. Umiejętnośc generowania form przemysłowych metodami prototypowania i szybkiego prototypowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
C-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych30
45
laboratoria
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnień projektowych30
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semestralnego15
90
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semstralnego15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_W01
zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Wz_2A_W02A2_W08C-2T-L-1M-1, M-3S-1, S-2
Wz_2A_C22_W02
zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Wz_2A_W08A2_W08C-2T-L-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Wz_2A_U01, Wz_2A_U07A2_U11, A2_U16C-1T-L-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_K01
z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_2A_K05A2_K05C-1T-L-1, T-L-2M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_W01
zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
Wz_2A_C22_W02
zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt i wizualizację w sposób minimalny .
4,0Student opracował projekt prawidłowo i wykonał podstawową wizualizację.
4,5Student opracował projekt kompletny i poprawnie opracował wizualizację
5,0Student opracował projekt kompletny i wielowariantowo opracował wizualizację

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_K01
z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0Student nie opanował podstawowychj kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5Studenta cechują poszerzonekompetencje z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował kompetencjie z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student w pełni opanował kompetencje z zakresu przedmiotu, cechuje go indywidualzim.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciątnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu ortaz indywidualizmem.

Literatura dodatkowa

  1. N. Hopkinson, R.J.M Hague, P.M. Dickens, Rapid Manufacturing, Willey & Sons Ltd., 2006
  2. Mike Ashby & Kara Johnson, Materials and Design, Butterworth - Heinemann, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych30
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnień projektowych30
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semestralnego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semstralnego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_W01zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W02w stopniu zaawansowanym zna współczesną metodykę projektowania wzorniczego, rozumie jej źródła oraz kierunki rozwoju; rozumie istotę teorii twórczości i kreatywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej
Treści programoweT-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_W02zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej
Treści programoweT-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_U01umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U01posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
Wz_2A_U07potrafi samodzielnie i całościowo przedstawić rezultaty prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, posługując się tradycyjnymi jak i zaawansowanymi technikami prezentacyjnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U11posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
A2_U16kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
Treści programoweT-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-3metoda projektów
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt i wizualizację w sposób minimalny .
4,0Student opracował projekt prawidłowo i wykonał podstawową wizualizację.
4,5Student opracował projekt kompletny i poprawnie opracował wizualizację
5,0Student opracował projekt kompletny i wielowariantowo opracował wizualizację
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_K01z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K05posiada popartą doświadczeniem umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności przejawiającą się: - efektywną negocjacją oraz mediacją, - integracją z innymi podmiotami w ramach współpracy, - syntetyczną i oryginalną prezentacją projektów z użyciem współczesnych technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K05posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się przez: inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań; przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
Treści programoweT-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
T-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowychj kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5Studenta cechują poszerzonekompetencje z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował kompetencjie z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student w pełni opanował kompetencje z zakresu przedmiotu, cechuje go indywidualzim.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciątnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu ortaz indywidualizmem.