Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Prawo budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Prawo budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gałkiewicz <kdmimb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z prawa budowlanego, dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia prawa budowlanego. Określenie robót wymagających pozwolenia na budowę. Zakres o projektu budowlanego. Zakres wniosku o pozwolenie na budowę / rozbiórkę. Podstawowe informacje o organach właściwych do wydania pozwolenia na budowę. Konsekwencje popełnienia samowoli budowlanej. Odpowiedzialność zawodowa. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Zamian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Katastrofa budowlana. Właściwości organów.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Utrwalanie wiadomości, poszukiwanie w prawie budowlanych zadanego mat32
A-W-3Poszukiwanie w prawie budowlanym zadanego materiału35
A-W-4Przygotowanie się do testu pisemnego45
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia testu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID11_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma elementarną wiedzę z prawa budowlanego, dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
ID_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID11_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętność samokształcenia i wyszukiwania potrzebnych informacji
ID_10A_U04, ID_10A_U06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID11_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie, że całe życie musi się samodzielnie dokształcać w zakresie prawa budowlanego
ID_10A_K01C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID11_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma elementarną wiedzę z prawa budowlanego, dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
2,0
3,0słuchacz ma elementarną wiedzę z prawa budowlanego, dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID11_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętność samokształcenia i wyszukiwania potrzebnych informacji
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne umiejętności w wyszukiwaniu potrzebnych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID11_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie, że całe życie musi się samodzielnie dokształcać w zakresie prawa budowlanego
2,0
3,0słuchacz słabo rozumie, że całe życie musi się samodzielnie dokształcać w zakresie prawa budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Korzeniowski Wł., Stosowanie prawa budowlanego, Polcen, Warszawa, 2005
  2. Kurzępa B., Prawo budowlane z przepisami wykonawczymi i orzecznictwem, Sigma, Skierniewice, 2004
  3. Biliński T., Prawo budowlane, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2006
  4. Biliński T., Dziwiński R., Nowe prawo budowlane wraz z komentarzem i omówieniem, OPO, Bydgoszcz, 1994
  5. Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Dz.U. z 2013 r. poz. 1419 z późniejszymi zmianami), 2013
  6. Ustawa z dnia 11.08.2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontu i rozbiórki obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działań żywiołu, Dz.U. z 2001 r. Nr 84, poz.906, 2001
  7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach, których organem pierwszej instancji jest wojewoda, Dz.U. z 2010 r. Nr 235, poz.1539, 2010
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dz.U. z 2012 r. poz. 462, ze zm., 2012
  9. Rozporządzenie Ministra infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę, Dz.U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1127, ze zm., 2003
  10. Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, Dz. U. Nr 83, poz. 578, ze zm., 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia prawa budowlanego. Określenie robót wymagających pozwolenia na budowę. Zakres o projektu budowlanego. Zakres wniosku o pozwolenie na budowę / rozbiórkę. Podstawowe informacje o organach właściwych do wydania pozwolenia na budowę. Konsekwencje popełnienia samowoli budowlanej. Odpowiedzialność zawodowa. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Zamian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Katastrofa budowlana. Właściwości organów.8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Utrwalanie wiadomości, poszukiwanie w prawie budowlanych zadanego mat32
A-W-3Poszukiwanie w prawie budowlanym zadanego materiału35
A-W-4Przygotowanie się do testu pisemnego45
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID11_W01Słuchacz studium podyplomowego ma elementarną wiedzę z prawa budowlanego, dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_W05Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie drogowym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z prawa budowlanego, dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
Treści programoweT-W-1Historia prawa budowlanego. Określenie robót wymagających pozwolenia na budowę. Zakres o projektu budowlanego. Zakres wniosku o pozwolenie na budowę / rozbiórkę. Podstawowe informacje o organach właściwych do wydania pozwolenia na budowę. Konsekwencje popełnienia samowoli budowlanej. Odpowiedzialność zawodowa. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Zamian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Katastrofa budowlana. Właściwości organów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia testu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz ma elementarną wiedzę z prawa budowlanego, dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID11_U01Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętność samokształcenia i wyszukiwania potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_U04Ma umiejętność samokształcenia się
ID_10A_U06Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z prawa budowlanego, dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
Treści programoweT-W-1Historia prawa budowlanego. Określenie robót wymagających pozwolenia na budowę. Zakres o projektu budowlanego. Zakres wniosku o pozwolenie na budowę / rozbiórkę. Podstawowe informacje o organach właściwych do wydania pozwolenia na budowę. Konsekwencje popełnienia samowoli budowlanej. Odpowiedzialność zawodowa. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Zamian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Katastrofa budowlana. Właściwości organów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia testu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne umiejętności w wyszukiwaniu potrzebnych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID11_K01Słuchacz studium podyplomowego rozumie, że całe życie musi się samodzielnie dokształcać w zakresie prawa budowlanego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z prawa budowlanego, dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii drogowej
Treści programoweT-W-1Historia prawa budowlanego. Określenie robót wymagających pozwolenia na budowę. Zakres o projektu budowlanego. Zakres wniosku o pozwolenie na budowę / rozbiórkę. Podstawowe informacje o organach właściwych do wydania pozwolenia na budowę. Konsekwencje popełnienia samowoli budowlanej. Odpowiedzialność zawodowa. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Zamian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Katastrofa budowlana. Właściwości organów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia testu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz słabo rozumie, że całe życie musi się samodzielnie dokształcać w zakresie prawa budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0