Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna i podstawy CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna i podstawy CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Guzieniuk <Zbigniew.Guzieniuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, rysunek techniczny.
W-2Obsługa komputera.
W-3Obsługa arkusza kalkulacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami metod numerycznych i rysunku technicznego wykonywanego w prokramie AutoCAD.
C-2Wykształcenie umiejętności wykonywania obliczeń numerycznych z wykoszystaniem arkusza kalkulacyjnego.
C-3Wykształcenie umiejętności kreślenia rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie równań nieliniowych.1
T-L-2Rozwiązywanie układów równań nieliniowych.2
T-L-3Aproksymacja. Opracowanie rezultatów pomiarów.2
T-L-4Wstęp do programu AutoCAD.2
T-L-5Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom. Pomoce rysunkowe. Rysowanie prostych rysunków.2
T-L-6Warstwy. Polecenia: prosta, łuk, polilinia, wydłuż, kopiuj, przesuń, obrót, rozbij. Rysowanie prostych rysunków.2
T-L-7Operacje na blokach. Kreskowanie. Rysowanie rysunków.2
T-L-8Wymiarowanie. Wymiarowanie i opisywanie różnego typu rysunków.2
T-L-9Rzutnie. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
18
wykłady
T-W-1Wstęp do technik informacyjnych1
T-W-2Rozwiązywanie zadań numerycznych w arkuszu kalkulacyjnym2
T-W-3Wstęp do komputerowego wspomagania projektowania (CAD)1
T-W-4Polecenia rysunkowe i edycyjne2
T-W-5Warstwy, Bloki1
T-W-6Wymiarowanie1
T-W-7Wydruki1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć.18
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.23
A-L-4Zaliczenie.2
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Opracowanie treści wykładów.11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
A-W-5Zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań.
M-2Zajęcia laboratoryjne w sali komputerowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/02_W01
Posiada wiedzę z metod numerycznych. Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
B_1A_W01, B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/02_U01
Potrafi rozwiązać proste zagadnienia numeryczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U11, B_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/02_W01
Posiada wiedzę z metod numerycznych. Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne, ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/02_U01
Potrafi rozwiązać proste zagadnienia numeryczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje obliczenia numeryczne w arkuszu kalkulacyjnym. Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006
  2. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2007 PL, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie równań nieliniowych.1
T-L-2Rozwiązywanie układów równań nieliniowych.2
T-L-3Aproksymacja. Opracowanie rezultatów pomiarów.2
T-L-4Wstęp do programu AutoCAD.2
T-L-5Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom. Pomoce rysunkowe. Rysowanie prostych rysunków.2
T-L-6Warstwy. Polecenia: prosta, łuk, polilinia, wydłuż, kopiuj, przesuń, obrót, rozbij. Rysowanie prostych rysunków.2
T-L-7Operacje na blokach. Kreskowanie. Rysowanie rysunków.2
T-L-8Wymiarowanie. Wymiarowanie i opisywanie różnego typu rysunków.2
T-L-9Rzutnie. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do technik informacyjnych1
T-W-2Rozwiązywanie zadań numerycznych w arkuszu kalkulacyjnym2
T-W-3Wstęp do komputerowego wspomagania projektowania (CAD)1
T-W-4Polecenia rysunkowe i edycyjne2
T-W-5Warstwy, Bloki1
T-W-6Wymiarowanie1
T-W-7Wydruki1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć.18
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.23
A-L-4Zaliczenie.2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Opracowanie treści wykładów.11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
A-W-5Zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/02_W01Posiada wiedzę z metod numerycznych. Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami metod numerycznych i rysunku technicznego wykonywanego w prokramie AutoCAD.
C-2Wykształcenie umiejętności wykonywania obliczeń numerycznych z wykoszystaniem arkusza kalkulacyjnego.
C-3Wykształcenie umiejętności kreślenia rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-3Wstęp do komputerowego wspomagania projektowania (CAD)
T-W-4Polecenia rysunkowe i edycyjne
T-W-1Wstęp do technik informacyjnych
T-W-5Warstwy, Bloki
T-W-2Rozwiązywanie zadań numerycznych w arkuszu kalkulacyjnym
T-W-6Wymiarowanie
T-W-7Wydruki
T-L-5Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom. Pomoce rysunkowe. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-1Rozwiązywanie równań nieliniowych.
T-L-2Rozwiązywanie układów równań nieliniowych.
T-L-4Wstęp do programu AutoCAD.
T-L-6Warstwy. Polecenia: prosta, łuk, polilinia, wydłuż, kopiuj, przesuń, obrót, rozbij. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-7Operacje na blokach. Kreskowanie. Rysowanie rysunków.
T-L-8Wymiarowanie. Wymiarowanie i opisywanie różnego typu rysunków.
T-L-9Rzutnie. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-3Aproksymacja. Opracowanie rezultatów pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań.
M-2Zajęcia laboratoryjne w sali komputerowej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne, ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/02_U01Potrafi rozwiązać proste zagadnienia numeryczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania obliczeń numerycznych z wykoszystaniem arkusza kalkulacyjnego.
C-3Wykształcenie umiejętności kreślenia rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-3Wstęp do komputerowego wspomagania projektowania (CAD)
T-W-4Polecenia rysunkowe i edycyjne
T-W-1Wstęp do technik informacyjnych
T-W-5Warstwy, Bloki
T-W-2Rozwiązywanie zadań numerycznych w arkuszu kalkulacyjnym
T-W-6Wymiarowanie
T-W-7Wydruki
T-L-5Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom. Pomoce rysunkowe. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-1Rozwiązywanie równań nieliniowych.
T-L-2Rozwiązywanie układów równań nieliniowych.
T-L-4Wstęp do programu AutoCAD.
T-L-6Warstwy. Polecenia: prosta, łuk, polilinia, wydłuż, kopiuj, przesuń, obrót, rozbij. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-7Operacje na blokach. Kreskowanie. Rysowanie rysunków.
T-L-8Wymiarowanie. Wymiarowanie i opisywanie różnego typu rysunków.
T-L-9Rzutnie. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-3Aproksymacja. Opracowanie rezultatów pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań.
M-2Zajęcia laboratoryjne w sali komputerowej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje obliczenia numeryczne w arkuszu kalkulacyjnym. Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/02_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami metod numerycznych i rysunku technicznego wykonywanego w prokramie AutoCAD.
C-2Wykształcenie umiejętności wykonywania obliczeń numerycznych z wykoszystaniem arkusza kalkulacyjnego.
C-3Wykształcenie umiejętności kreślenia rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-3Wstęp do komputerowego wspomagania projektowania (CAD)
T-W-4Polecenia rysunkowe i edycyjne
T-W-1Wstęp do technik informacyjnych
T-W-5Warstwy, Bloki
T-W-2Rozwiązywanie zadań numerycznych w arkuszu kalkulacyjnym
T-W-6Wymiarowanie
T-W-7Wydruki
T-L-5Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom. Pomoce rysunkowe. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-1Rozwiązywanie równań nieliniowych.
T-L-2Rozwiązywanie układów równań nieliniowych.
T-L-4Wstęp do programu AutoCAD.
T-L-6Warstwy. Polecenia: prosta, łuk, polilinia, wydłuż, kopiuj, przesuń, obrót, rozbij. Rysowanie prostych rysunków.
T-L-7Operacje na blokach. Kreskowanie. Rysowanie rysunków.
T-L-8Wymiarowanie. Wymiarowanie i opisywanie różnego typu rysunków.
T-L-9Rzutnie. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-3Aproksymacja. Opracowanie rezultatów pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań.
M-2Zajęcia laboratoryjne w sali komputerowej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0