Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Budownictwo komunikacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo komunikacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Adam Czuchnicki <Adam.Czuchnicki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 18 2,90,44zaliczenie
wykładyW5 27 2,10,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria wykreślna i rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i D18
18
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.3
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.3
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.3
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg3
T-W-5Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.3
T-W-6Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.3
T-W-7Podstawowe infirmacje na temat projektowania linii kolejowych. Klasyfikaccja linii kolejowych, zasady kształtowania planu i profilu, przekroje normalne.3
T-W-8Odziaływanie dróg na środowisko3
T-W-9Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych18
A-P-2Samodzielne realizacja projektu poza zajęciami60
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
86
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca studenta (studia literatury)20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pisemne podczas egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_W01
Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-P-1M-1, M-2S-2
B_1A_N1/C/14_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
B_1A_W20, B_1A_W23T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-2T-W-1, T-W-8M-1S-1
B_1A_N1/C/14_W03
Ma wiedze na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U19T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-2
B_1A_N1/C/14_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
B_1A_U13, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11InzA_U03C-2T-W-1, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_K01
Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-1, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_W01
Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma wieksżą niż minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma szeroki zakres wiedzy na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
B_1A_N1/C/14_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
B_1A_N1/C/14_W03
Ma wiedze na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność projektowania drogi kołowej
B_1A_N1/C/14_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_K01
Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu większym niż minimalnym, rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne

Literatura podstawowa

  1. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Rządowe centrum legislacji, Warszawa, 1999, -
  2. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rzadowe centrum legislacji, Warszawa, 1998, -, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
  3. Zieliński Z., Projektowanie dróg, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1989
  4. Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2011, 2
  5. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1

Literatura dodatkowa

  1. Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I i II, Ekodroga, Warszawa, 2001, 1
  2. -, Wytyczne projektowania dróg. WPD-1, WPD-2, WPD-3, Transprojekt Kraków, Transprojekt Warszawa, Warszawa, 1995, -
  3. Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1981, 2
  4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i D18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.3
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.3
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.3
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg3
T-W-5Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.3
T-W-6Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.3
T-W-7Podstawowe infirmacje na temat projektowania linii kolejowych. Klasyfikaccja linii kolejowych, zasady kształtowania planu i profilu, przekroje normalne.3
T-W-8Odziaływanie dróg na środowisko3
T-W-9Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)3
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych18
A-P-2Samodzielne realizacja projektu poza zajęciami60
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
86
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca studenta (studia literatury)20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_W01Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
Treści programoweT-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-5Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-6Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-7Podstawowe infirmacje na temat projektowania linii kolejowych. Klasyfikaccja linii kolejowych, zasady kształtowania planu i profilu, przekroje normalne.
T-W-9Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i D
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma wieksżą niż minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma szeroki zakres wiedzy na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_W02Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-8Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pisemne podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_W03Ma wiedze na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-5Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-6Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-7Podstawowe infirmacje na temat projektowania linii kolejowych. Klasyfikaccja linii kolejowych, zasady kształtowania planu i profilu, przekroje normalne.
T-W-9Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pisemne podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_U01Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
Treści programoweT-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-5Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-6Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i D
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność projektowania drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_U02Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-8Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pisemne podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/14_K01Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-8Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pisemne podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu większym niż minimalnym, rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne