Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt laboratoryjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla zwierząt laboratoryjnych
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zasady etyki w wykorzystaniu zwierząt
W-2Dobrostan zwierząt i obchodzenie się ze zwierzętami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Warunkii chowu i hodowli zwierząt laboratoryjnych w powiązaniu z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem, monitorowaniem zdrowia oraz projektowaniem pomieszczeń i utrzymaniem reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych
C-2Metody wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych do badań biomedycznych i zootechnicznych z uwzględnieniem ich biologii oraz obowiązujące normy etyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych i prowadzenie dokumentacji związanej z hodowlą.Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-3Reżim sanitarny i organizacja pracy w zwierzętarniach: drogi przekazywania zwierząt i sprzętu, stabilizacja warunków bytowania zwierząt, źródła i drogi zakażenia, podział pracy i higiena w pracy personelu.2
T-A-4Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.2
T-A-5Badania behawioralne2
T-A-6Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków i wybrane zagadnienia z fizjologii, reprodukcji, wykorzystanie do badań.4
T-A-7Zaliczenie wykładów i ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych: definicje, (możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne, tradycje w danej dyscyplinie naukowej).2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń na zwierzętach laboratoryjnych. Zabiegi wykonywane na zwierzętach: rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom, skala inwazyjności badań.4
T-W-3Pożytki wynikające z doświadczeń na zwierzętach: historia prowadzonych badań (spektakularne odkrycia)2
T-W-4Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność: Standaryzacja czynników środowiskowych w przeprowadzaniu doświadczeń z udziałem zwierząt laboratoryjnych.3
T-W-5Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych: podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego, program rutynowej kontroli zdrowia zwierząt lab.2
T-W-6Zasady prowadzenia selekcji w kierunku cech jakościowych i ilościowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia ćwiczeń8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1, C-2T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
ZO_2A_U02, ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
ZO_2A_K07R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza

Literatura podstawowa

  1. Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
  2. Sejm RP, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U.2005.33.289, Warszawa, 2005
  3. Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2011, www.animalab.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych i prowadzenie dokumentacji związanej z hodowlą.Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-3Reżim sanitarny i organizacja pracy w zwierzętarniach: drogi przekazywania zwierząt i sprzętu, stabilizacja warunków bytowania zwierząt, źródła i drogi zakażenia, podział pracy i higiena w pracy personelu.2
T-A-4Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.2
T-A-5Badania behawioralne2
T-A-6Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków i wybrane zagadnienia z fizjologii, reprodukcji, wykorzystanie do badań.4
T-A-7Zaliczenie wykładów i ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych: definicje, (możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne, tradycje w danej dyscyplinie naukowej).2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń na zwierzętach laboratoryjnych. Zabiegi wykonywane na zwierzętach: rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom, skala inwazyjności badań.4
T-W-3Pożytki wynikające z doświadczeń na zwierzętach: historia prowadzonych badań (spektakularne odkrycia)2
T-W-4Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność: Standaryzacja czynników środowiskowych w przeprowadzaniu doświadczeń z udziałem zwierząt laboratoryjnych.3
T-W-5Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych: podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego, program rutynowej kontroli zdrowia zwierząt lab.2
T-W-6Zasady prowadzenia selekcji w kierunku cech jakościowych i ilościowych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Warunkii chowu i hodowli zwierząt laboratoryjnych w powiązaniu z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem, monitorowaniem zdrowia oraz projektowaniem pomieszczeń i utrzymaniem reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych
C-2Metody wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych do badań biomedycznych i zootechnicznych z uwzględnieniem ich biologii oraz obowiązujące normy etyczne.
Treści programoweT-W-5Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych: podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego, program rutynowej kontroli zdrowia zwierząt lab.
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych i prowadzenie dokumentacji związanej z hodowlą.Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych
T-A-2Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.
T-A-3Reżim sanitarny i organizacja pracy w zwierzętarniach: drogi przekazywania zwierząt i sprzętu, stabilizacja warunków bytowania zwierząt, źródła i drogi zakażenia, podział pracy i higiena w pracy personelu.
T-A-5Badania behawioralne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Warunkii chowu i hodowli zwierząt laboratoryjnych w powiązaniu z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem, monitorowaniem zdrowia oraz projektowaniem pomieszczeń i utrzymaniem reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych
C-2Metody wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych do badań biomedycznych i zootechnicznych z uwzględnieniem ich biologii oraz obowiązujące normy etyczne.
Treści programoweT-W-3Pożytki wynikające z doświadczeń na zwierzętach: historia prowadzonych badań (spektakularne odkrycia)
T-W-6Zasady prowadzenia selekcji w kierunku cech jakościowych i ilościowych.
T-W-4Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność: Standaryzacja czynników środowiskowych w przeprowadzaniu doświadczeń z udziałem zwierząt laboratoryjnych.
T-A-3Reżim sanitarny i organizacja pracy w zwierzętarniach: drogi przekazywania zwierząt i sprzętu, stabilizacja warunków bytowania zwierząt, źródła i drogi zakażenia, podział pracy i higiena w pracy personelu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Metody wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych do badań biomedycznych i zootechnicznych z uwzględnieniem ich biologii oraz obowiązujące normy etyczne.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych: definicje, (możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne, tradycje w danej dyscyplinie naukowej).
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń na zwierzętach laboratoryjnych. Zabiegi wykonywane na zwierzętach: rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom, skala inwazyjności badań.
T-W-4Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność: Standaryzacja czynników środowiskowych w przeprowadzaniu doświadczeń z udziałem zwierząt laboratoryjnych.
T-A-2Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza