Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka populacji i metody hodowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt
W-2Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10
wykłady
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.4
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.8
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.4
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.8
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań11
A-L-3Konsultacje indywidualne5
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
wykłady
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3konsultacje indywidualne4
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-1M-1, M-2S-3, S-1
ZO_1A_ZO-S-C4_W02
Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
ZO_1A_W12R1A_W05C-2, C-4, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_U01
Umiejętność przeprowadzenia analizy struktury genetycznej populacji
ZO_1A_U08, ZO_1A_U18R1A_U04, R1A_U05, R1A_U07InzA_U03C-1T-L-1M-3, M-4S-2, S-3
ZO_1A_ZO-S-C4_U02
Umiejętność doboru i zastosowania metod szacowania parametrów genetycznych stosowanych w hodowli zwierząt
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-3, M-4S-2, S-3
ZO_1A_ZO-S-C4_U03
Opisuje warunki stosowania oraz wady i zalety różnych metod szacowania wartości hodowlanej, selekcji oraz kojarzeń zwierząt.
ZO_1A_U10, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-2, C-4, C-3T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_K01
Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1, C-2, C-4, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
ZO_1A_ZO-S-C4_W02
Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
2,0Wedza niedostateczna
3,0Ogólna znajomość podstawowych metod
3,5Dobra znajomość metod hodowlanych
4,0Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych
5,0Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_U01
Umiejętność przeprowadzenia analizy struktury genetycznej populacji
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników
ZO_1A_ZO-S-C4_U02
Umiejętność doboru i zastosowania metod szacowania parametrów genetycznych stosowanych w hodowli zwierząt
2,0Brak podstawowych umiejętności
3,0Umiejętność wskazania metod szacowania parametrów genetycznych
3,5Umiejętność rozwiązania prostego zadania
4,0Umiejętność rozwiązania zadania o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiązanie metodyczne i rachunkowe
5,0Prawidłowa interpretacja wyników
ZO_1A_ZO-S-C4_U03
Opisuje warunki stosowania oraz wady i zalety różnych metod szacowania wartości hodowlanej, selekcji oraz kojarzeń zwierząt.
2,0Brak podstawowych umiejętności
3,0Formułuje podstawowe zasady stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Opisuje warunki stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Ocenia wady i zalety różnych metod hodowlanych
4,5Analizuje skutki stosowania różnych metod hodowlanych
5,0Przewiduje konsekwencje stosowania różnych metod hodowlanych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_K01
Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
2,0Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych
3,0Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Posiada zdolność do ormułowania ocen
5,0Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej

Literatura podstawowa

  1. Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
  2. Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.4
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.8
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.4
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.8
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań11
A-L-3Konsultacje indywidualne5
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3konsultacje indywidualne4
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_W01Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_W02Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
Treści programoweT-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wedza niedostateczna
3,0Ogólna znajomość podstawowych metod
3,5Dobra znajomość metod hodowlanych
4,0Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych
5,0Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_U01Umiejętność przeprowadzenia analizy struktury genetycznej populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U18Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.
Metody nauczaniaM-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_U02Umiejętność doboru i zastosowania metod szacowania parametrów genetycznych stosowanych w hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
Treści programoweT-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności
3,0Umiejętność wskazania metod szacowania parametrów genetycznych
3,5Umiejętność rozwiązania prostego zadania
4,0Umiejętność rozwiązania zadania o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiązanie metodyczne i rachunkowe
5,0Prawidłowa interpretacja wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_U03Opisuje warunki stosowania oraz wady i zalety różnych metod szacowania wartości hodowlanej, selekcji oraz kojarzeń zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
Treści programoweT-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności
3,0Formułuje podstawowe zasady stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Opisuje warunki stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Ocenia wady i zalety różnych metod hodowlanych
4,5Analizuje skutki stosowania różnych metod hodowlanych
5,0Przewiduje konsekwencje stosowania różnych metod hodowlanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C4_K01Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
Treści programoweT-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych
3,0Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Posiada zdolność do ormułowania ocen
5,0Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej