Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Zioła w produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zioła w produkcji zwierzęcej | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Żywienie zwierząt gospodarskich |
W-2 | Profilaktyka w produkcji zwierzęcej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych jako dodatki w żywieniu zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie z możliwością uzyskiwania zdrowej żywności i zdrowia zwierząt przy optymalizacji wskaźników produkcji zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zioła w fitoterapii i żywieniu zwierząt gospodarskich i dzikożyjacych. Podział stymulatorów wzrostu w zależności od składu (pochodzenia) i działania | 2 |
T-A-2 | Fitoncydy jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków | 2 |
T-A-3 | Antyseptyki natutralne jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków | 2 |
T-A-4 | Kwasy organiczne i nieorganiczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków. | 2 |
T-A-5 | Olejki eteryczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków; | 2 |
T-A-6 | Zioła jako dodatki smakowe i zapachowe poprawiające użytkowość zwierząt gospodarskich | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie ziół w profilaktyce zdrowia różnych gatunków zwierząt gospodarskich; | 2 |
T-A-8 | Podsumowanie i ocena zdobytej wiedzy na wykładach i ćwiczeniach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i znaczenie zastosowania ziół dla zwierząt gospodarskich. Rodzaje surowców zielarskich i zasady ich zbioru | 3 |
T-W-2 | Suszenie, pakowanie i przechowywanie surowców zielarskich przeznaczonych dla zwierząt | 2 |
T-W-3 | Postacie leków i dodatków ziołowych stosownych w zootechnice i weterynarii oraz sposoby ich przyrządzania | 2 |
T-W-4 | Stosowanie i dawkowanie leków i dodatków ziołowych dla zwierząt | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie dodatków ziołowych dla młodych zwierząt rosnących | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych na tucz | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień | 8 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do posemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera |
M-3 | Film dydyaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_W01 Student zna możliwości zastosowania ziół w uzyskiwaniu wysokiej produkcyjności zwierzat gospodarskich | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-7, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_U01 Student umie dobierać i rozpoznawać dodatki ziołowe mające zastosowanie w profilaktyce i produkcji zwierzęcej dla różnych grup wiekowych zwierząt gospodarskich | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17, ZO_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w produkcji zwierzęcej | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_W01 Student zna możliwości zastosowania ziół w uzyskiwaniu wysokiej produkcyjności zwierzat gospodarskich | 2,0 | Student nie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej |
3,0 | Student w niewielkim zakresie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej | |
3,5 | Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej | |
4,0 | Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zwierząt | |
4,5 | Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt | |
5,0 | Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt oraz ochronie środowiska naturalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_U01 Student umie dobierać i rozpoznawać dodatki ziołowe mające zastosowanie w profilaktyce i produkcji zwierzęcej dla różnych grup wiekowych zwierząt gospodarskich | 2,0 | Student nie umie rozpoznawać i dobierać stosowanych dodatków ziołowych w produkcji zwierzęcej |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać i dobierać stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej | |
3,5 | Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej | |
4,0 | Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt | |
4,5 | Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań | |
5,0 | Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego, grupy wiekowej, gatunku zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w produkcji zwierzęcej | 2,0 | Student nie jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt |
3,0 | Student jest w niewielkim zakresie otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt | |
3,5 | Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt | |
4,0 | Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie celowość podejmowanych działań | |
4,5 | Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań | |
5,0 | Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i bezbłędnie rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań |
Literatura podstawowa
- Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice., SGGW. Warszawa. 2003., SGGW, 2003
- Przybylak Z., Poradnik uzdrawiających kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005
- Borkowski B. i wsp. Rośliny lecznicze w fitoterapii. Poznań 2000., Rośliny lecznicze w fitoterapii., Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Poznań, 2000
Literatura dodatkowa
- Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2011
- Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, www.panacea.pl, Gdańsk, 2011