Sylabus przedmiotu Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Zootechnika |
Forma studiów |
studia stacjonarne |
Poziom |
pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
inżynier |
Obszary studiów |
nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich |
Profil |
ogólnoakademicki |
Moduł |
— |
Przedmiot |
Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt |
Specjalność |
Hodowla koni i jeździectwo |
Jednostka prowadząca |
Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> |
ECTS (planowane) |
2,0 |
ECTS (formy) |
2,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
polski |
Blok obieralny |
16 |
Grupa obieralna |
2 |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
ćwiczenia audytoryjne | A | 7 | 15 | 1,0 | 0,41 | zaliczenie |
wykłady | W | 7 | 15 | 1,0 | 0,59 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|
W-1 | Zoologia kręgowców, etologia, wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, chów i hodowla przeżuwaczy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
T-A-1 | Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta. | 2 |
T-A-2 | Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy. | 2 |
T-A-3 | Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski. | 2 |
T-A-4 | Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych. | 2 |
T-A-5 | Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. | 3 |
T-A-6 | Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu. | 4 |
| 15 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z introdukcją. | 3 |
T-W-2 | Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim. | 2 |
T-W-3 | Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem. | 2 |
T-W-4 | Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów. | 2 |
T-W-5 | Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej. | 2 |
T-W-6 | Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie. | 2 |
T-W-7 | Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. | 2 |
| 15 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć. | 7 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji i jej omówenie. | 6 |
| 30 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
| 30 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania. | ZO_1A_W12, ZO_1A_W01, ZO_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_U01 Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty. | ZO_1A_U14, ZO_1A_U01, ZO_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć związanych z introdukcją. Nie opanował podstawowych wiadomości dotyczących biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i nie zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. W stopniu dostatecznym przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie. |
3,5 | Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. |
4,0 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Z niewielką pomocą opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. |
4,5 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. |
5,0 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Bardzo dobrze opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. Potrafi zaplanować introdukcję wybranej rodzimej rasy zwierząt przeżuwających jako elementu bioróżnorodności wybranego ekosystemu. |
Literatura podstawowa
- Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny., PWN., Warszawa., 1987
- Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne., PWN., Warszawa., 2002
- Olszewska-Torbe A., Preś A., Natura 2000 nad Zalewem Szczecińskim., Buchalter., Szczecin, 2005
- Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse., Ediciones Altaya., Warszawa, 2000
- www., Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych., (IUCN Red List of Threatened Species), 2009, Aktual. 2009.
Literatura dodatkowa
- Elton Ch.S., Ekologia inwazji zwierząt i roślin., PWR i L., Warszawa., 1967
- Wilson E., Reeder M., Mammal Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference., Johns Hopkins University Press., 2005
- Szarski H., Historia zwierząt kręgowych., PWN, Warszawa, 1980