Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Toksykoproteomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykoproteomika
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu proteomiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
C-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Absorpcja i dystrybucja toksykantów przez skórę, układ pokarmowy oraz układ oddechowy. Wpływ substancji toksycznych na modyfikację metabolizmu białek. Analiza potranslacyjnych modyfikacji białek będących konsekwencją oddziaływań toksyn chemicznych lub ich metabolitów.2
T-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
5
laboratoria
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.4
T-L-2Zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej.1
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.2
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.4
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.2
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w zajęciach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.5
15
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Teoretyczne przygotowanie studenta do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia materiału obejmującego tematykę ćwiczeń laboratoryjnych.3
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.5_W01
Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
BL_2A_W03, BL_2A_W16P2A_W02, P2A_W03, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-1M-2, M-1S-7
BL_2A_BLW-S-O5.5_W02
Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
BL_2A_W03, BL_2A_W09, BL_2A_W16P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2T-W-2M-2, M-1S-7
BL_2A_BLW-S-O5.5_W03
Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-4T-W-3M-2, M-1S-7
BL_2A_BLW-S-O5.5_W04
Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
BL_2A_W03, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3T-L-1M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.5_W05
Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-5S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.5_U01
Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-4, C-1T-W-1M-2, M-1, M-4, M-5S-7
BL_2A_BLW-S-O5.5_U02
Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
BL_2A_U09, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-2T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-7
BL_2A_BLW-S-O5.5_U03
Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
BL_2A_U07, BL_2A_U09, BL_2A_U11, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-3T-A-2, T-L-1M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.5_K01
Student wykazuje zdolność interpretacji zmian ekspresji proteomu wybranych tkanek zachodzących pod wpływem ekspozycji na leki lub polutanty środowiskowe.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3T-L-1M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.5_K02
Jest otwarty na zdobywanie nowych informacji w różnych źródłach naukowych oraz rozumie potrzebę rozwijania własnej osobowości.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-4, C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-L-1M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-4
BL_2A_BLW-S-O5.5_K03
Rozumie potrzebę aktywnej pracy w zespole i potrafi organizować pracę w grupie.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-4, C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-1M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.5_W01
Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLW-S-O5.5_W02
Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLW-S-O5.5_W03
Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLW-S-O5.5_W04
Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLW-S-O5.5_W05
Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.5_U01
Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_2A_BLW-S-O5.5_U02
Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_2A_BLW-S-O5.5_U03
Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Pach J. (red.), Zarys toksykologii klinicznej. Podręcznik dla studentów i lekarzy., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2009
  2. Piotrowski J. (red.), Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych., Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 2008
  3. Starek A., Toksykologia narządowa, Wydawnictwo Lekarskie - PZWL, 2007
  4. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie - PZWL, 2006
  5. Skrzypczak W.F. (red.), Proteomika. Wybrane zagadnienia., Wydawnictwo Zapol, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kraj A., Silberring J. (red.), Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004
  2. Suder P., Silberring J. (red.), Spektrometria mas., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Absorpcja i dystrybucja toksykantów przez skórę, układ pokarmowy oraz układ oddechowy. Wpływ substancji toksycznych na modyfikację metabolizmu białek. Analiza potranslacyjnych modyfikacji białek będących konsekwencją oddziaływań toksyn chemicznych lub ich metabolitów.2
T-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.4
T-L-2Zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.2
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.4
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.2
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w zajęciach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Teoretyczne przygotowanie studenta do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia materiału obejmującego tematykę ćwiczeń laboratoryjnych.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_W01Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_W02Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_W03Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_W04Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_W05Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-A-1Absorpcja i dystrybucja toksykantów przez skórę, układ pokarmowy oraz układ oddechowy. Wpływ substancji toksycznych na modyfikację metabolizmu białek. Analiza potranslacyjnych modyfikacji białek będących konsekwencją oddziaływań toksyn chemicznych lub ich metabolitów.
T-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_U01Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_U02Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_U03Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_K01Student wykazuje zdolność interpretacji zmian ekspresji proteomu wybranych tkanek zachodzących pod wpływem ekspozycji na leki lub polutanty środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_K02Jest otwarty na zdobywanie nowych informacji w różnych źródłach naukowych oraz rozumie potrzebę rozwijania własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
C-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
T-A-1Absorpcja i dystrybucja toksykantów przez skórę, układ pokarmowy oraz układ oddechowy. Wpływ substancji toksycznych na modyfikację metabolizmu białek. Analiza potranslacyjnych modyfikacji białek będących konsekwencją oddziaływań toksyn chemicznych lub ich metabolitów.
T-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.5_K03Rozumie potrzebę aktywnej pracy w zespole i potrafi organizować pracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
C-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-1Absorpcja i dystrybucja toksykantów przez skórę, układ pokarmowy oraz układ oddechowy. Wpływ substancji toksycznych na modyfikację metabolizmu białek. Analiza potranslacyjnych modyfikacji białek będących konsekwencją oddziaływań toksyn chemicznych lub ich metabolitów.
T-A-2Wpływ wielkości dawki oraz długości ekspozycji na chemikalia na zmiany proteomu wybranych tkanek zwierząt. Wykorzystanie narzędzi proteomicznych do oceny zmian ekspresji białek w warunkach ekspozycji na czynniki hepatotoksyczne. Aplikacja technik proteomicznych do oceny nefrotoksyczności wywołanej ekspozycją na metale ciężkie. Wpływ ekspozycji na substancje toksyczne a zmiany profili białkowych w płucach, komórkach układu odpornościowego, komórkach układu rozrodczego oraz zmian neurotoksycznych.
T-L-2Zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej.
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.