Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Ptaki w chowie amatorskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ptaki w chowie amatorskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania | 1 |
T-A-2 | Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi. | 2 |
T-A-3 | Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych | 2 |
T-A-4 | Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi. | 3 |
T-A-5 | Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. | 2 |
T-W-2 | Współczene kierunki w hodowli gołębi. Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja. Gołębie pocztowe – historia i teraźniejszość. | 2 |
T-W-3 | Najpopularniejsze gatunki papug utrzymywane w chowie amatorskim (kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki) | 2 |
T-W-4 | Papużki faliste, rozelle, nierozłączki.Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią | 2 |
T-W-5 | Wybrane gatunki ptaków wróblowych utrzymywanych w hodowli amatorskiej. | 2 |
T-W-6 | Pawie, bażanty perlice, przepiórki - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju | 2 |
T-W-7 | Amatorska hodowla kur i drobiu wodnego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. | 2 |
T-W-8 | Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego | 2 |
T-W-9 | Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne | 2 |
T-W-10 | Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-3 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach | 1 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wyklad konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach oraz ocen z kartkówek. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyka zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_W1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych | BL_2A_W13 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zapewnić warunki dobrostanu ptakom utrzymywanym amatorsko, posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-2 | T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_K01 Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania. | BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_W1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zapewnić warunki dobrostanu ptakom utrzymywanym amatorsko, posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych | 2,0 | Student: - nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - nie zna zasad komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych |
3,0 | Student: - potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - zna zasady komponowania mieszanek dla ptaków ozdobnych | |
3,5 | Student: - potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - potrafi z nieznaczną pomoca nauczyciela skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla niektórych gatunków ptaków ozdobnych | |
4,0 | Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków utrzymywanych amatorsko i potrafi ją zastosować praktycznie, - potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla większości gatunków ptaków ozdobnych | |
4,5 | Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych | |
5,0 | Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.2_K01 Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
- Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
- Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., EMU, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto–Graf Zakład Wydawniczo – Reprograficzny, Warszawa, 2003
- Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996
- Mróz E., Bażanty, OW „Hoża”, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999