Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Fitogeografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitogeografia | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, botaniki systematycznej, gleboznawstwa, fitosocjologii i kartografii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami ogólnej fitogeografii świata i wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej. |
C-2 | Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim. | 3 |
T-A-2 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki. | 3 |
T-A-3 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. | 3 |
T-A-4 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii. | 3 |
T-A-5 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin. | 2 |
T-W-2 | Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-3 | Państwa roślinne Ziemi. | 2 |
T-W-4 | Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-5 | Szata roślinna Polski. | 2 |
T-W-6 | Historia i pochodzenie roślin uprawnych. | 2 |
T-W-7 | Rola człowieka w kształtowaniu się szaty roślinnej na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne fitogeografii roślin |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_W01 Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem gatunków roślin i ich zbiorowisk na kuli ziemskiej. | BL_2A_W01, BL_2A_W04, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-C1_W02 Posiada wiedzę na temat konkretnych stosunków fitogeograficznych panujących na kontynentach kuli ziemskiej. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_U01 Student ma umiejętność na podstawie poznanych czynników rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne na kontynentach i w państwach roślinnych kuli ziemskiej. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_K01 Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności. | BL_2A_K03, BL_2A_K04, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_W01 Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem gatunków roślin i ich zbiorowisk na kuli ziemskiej. | 2,0 | Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych. |
3,0 | Student potrafi wymienić 4 grupy czynników oraz bardzo ogólnie scharakteryzować. | |
3,5 | Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2/3 czynniki. | |
4,0 | Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki. | |
4,5 | Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów. | |
5,0 | Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim. | |
BL_2A_BLR-S-C1_W02 Posiada wiedzę na temat konkretnych stosunków fitogeograficznych panujących na kontynentach kuli ziemskiej. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnych formacji roślinnych na żadnym kontynencie. |
3,0 | Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi ogólnie je scharakteryzować. | |
3,5 | Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi kilka scharakteryzować bardzo szczegółowo na wskazanym kontynencie. | |
4,0 | Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie. | |
4,5 | Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych. | |
5,0 | Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych w języku łacińskim. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_U01 Student ma umiejętność na podstawie poznanych czynników rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne na kontynentach i w państwach roślinnych kuli ziemskiej. | 2,0 | Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji roślinnych na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego. |
3,0 | Student prezentuje różne formacje roślinne i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie. | |
3,5 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych. | |
4,0 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach. | |
4,5 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków roślin i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach. | |
5,0 | Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje roślinne na kontynentach i w obrębie państw roślinnych, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C1_K01 Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności. | 2,0 | Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy. | |
3,5 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji. | |
4,0 | Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje. | |
4,5 | Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu. | |
5,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej. |
Literatura podstawowa
- Podbielkowski Zbigniew, Fitogeografia części świata tom 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kornaś Jan, Medwecka-Kornaś Anna, Geografia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, Wydanie nowe
- Podbielkowski Zbigniew, Wielka Encyklopedia Geografii Świata Tom VII Szata Roślinna Ziemi, Wydawnictwo Kurpisz SC, Poznań, 1997, Wydanie pierwsze
Literatura dodatkowa
- Szafer Władysław, Ogólna geografia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1964
- Szafer Władysław, Ogólne geografia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1964
- Maik Wiesław, ABC Świat Europa, Azja, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia, Antarktyda, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań, 1998