Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Ksenoestrogeny w rozrodzie zwierząt i człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ksenoestrogeny w rozrodzie zwierząt i człowieka | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii rozwoju |
W-2 | Ogólna wiedza z zakresu ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą środowiskowych estrogenów i ich wpływem na status zdrowotny układu rozrodczego. |
C-2 | Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ ksenoestrogenów na męski układ rozrodczy. | 2 |
T-A-2 | Fitoestrogeny - występowanie, metabolizm i znaczenie biologiczne u samic. | 2 |
T-A-3 | Wpływ ksenoestrogenów na funkcjonowanie organizmów w ekosystemach wodnych (ryby jako biomarkery zanieczyszczenia środowiska wodnego ksenoestrogenami, ryby biseksualne, różnicowanie płci). Metody obecności ksenoestrogenów w ekosystemach wodnych. | 2 |
T-A-4 | Wpływ ksenoestrogenów środowiskowych na poronienia i przedwczesne porody. | 2 |
T-A-5 | Problemy z oznaczaniem substancji aktywnych biologicznie w próbkach środowiskowych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Występowanie, klasyfikacja i budowa ksenoestrogenów. | 2 |
T-L-2 | Wpływ ksnoestrogenów na rozwój zarodkowy ssaków. | 2 |
T-L-3 | Powstawanie pęcherzyków polioocytowych w jajnikach ssaków - znaczenie estrogenów. | 4 |
T-L-4 | Anomalie w układzie rozrodczym samicy spowodowane zaburzonym działaniem estrogenów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Działanie estrogenów na organizm (estrogeny w organizmie zwierząt i ludzi, procesy endokrynne w oragnizmach ssaków, znaczenie estrogenów w rozrodzie). | 2 |
T-W-2 | Rola estrogenów w regulacji procesów rozrodczych samca i samicy (rola estrognów i ich receptorów w rozwoju żeńskiego układu rozrodczego). | 2 |
T-W-3 | Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 6 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja) |
M-3 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja makro- i mikroskopowa anomalii układu rozrodczego, samodzielna klasyfikacja ksenoestrogenów). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_W01 Student zna definicję, podział, źródła i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1, C-2 | T-A-5, T-L-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O2.1_W02 Student zna mechanizm działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy oraz rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. | BL_2A_W10, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-2 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_U01 Student potrafi ocenić potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami zwłaszcza w aspekcie ochrony zdrowia reprodukcyjnego człowieka i zwierząt. | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_K01 Student ma świadomość zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_W01 Student zna definicję, podział, źródła i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych. | 2,0 | Student nie zna definicji, podziału, źródła i znaczenia ksenoestrogenów środowiskowych. |
3,0 | Student zna definicję ksenoestrogenów lecz nie potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi także wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. | |
3,5 | Student zna definicję ksenoestrogenów i potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi jednak wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. | |
4,0 | Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Opisuje tylko niektóre zagadnienia związane ze znaczeniem i rolą ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. | |
4,5 | Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Wyjaśnia znaczenie i rolę ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. Potrafi opisać niektóre przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku. | |
5,0 | Student zna definicję ksenoestrogenów, dokonuje ich szczegółowego podziału i źródła pochodzenia. W szerokim zakresie wyjaśnia rolę i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych w życiu człowieka i zwierząt. Potrafi opisać wszystkie przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku. | |
BL_2A_BLM-S-O2.1_W02 Student zna mechanizm działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy oraz rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. | 2,0 | Student nie zna podstawowych mechanizmów działania ksenoestrogenów zarówno na układ rozrodczy jak i na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. |
3,0 | Student zna tylko podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Nie charakteryzuje jednak działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. | |
3,5 | Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Ogólnie charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. | |
4,0 | Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka. | |
4,5 | Student w znaczącym zaresie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Nie wskazuje jednak ewentualnych gatunkowe różnic w ich oddziaływaniu. Ponadto wyjaśnia mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka. | |
5,0 | Student w szerokim zakresie, swobodnie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Wskazuje na ewentualne gatunkowe różnice w ich oddziaływaniu. Ponadto, sprawnie tłumaczy mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_U01 Student potrafi ocenić potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami zwłaszcza w aspekcie ochrony zdrowia reprodukcyjnego człowieka i zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu potrafi ocenić niektóre z potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. | |
3,5 | Student w potrafi ocenić tylko wybrane potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Podejmuje próbę analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. | |
4,0 | Student potrafi ocenić większość potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje podstawowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. | |
4,5 | Student potrafi ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. | |
5,0 | Student potrafi w swobony i jasny sposób ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej i szczegółowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. Każdorazowo podsumowuje ocenę potencjalnych źródeł zagrożeń ksenoestrogenami własnymi spostrzeżeniami i wnioskami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O2.1_K01 Student ma świadomość zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku. | 2,0 | Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie. |
3,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
5,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie. |
Literatura podstawowa
- Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy, SGGW, Warszawa, 2010
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1.: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T.1.: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., WUWM, Olsztyn, 2007