Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLR-S-O2.3_K01 | W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby na stan środowiska przyrodniczego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_K05 | wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe |
---|
BL_2A_K07 | ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi |
BL_2A_K08 | odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
---|
P2A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
P2A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
P2A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
P2A_K05 | rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy |
P2A_K06 | wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy |
P2A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gleb. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce. Nabycie umiętności oceny stopnia degradacji gleb. Zapoznanie się ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Ochrona gleb przed erozją |
---|
T-W-5 | Oczyszczanie gleb z metali ciężkich i substancji ropopochodnych |
T-W-6 | Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych |
T-W-7 | Rekultywacja obszarów po odkrywkowej eksploatacji kopalin, składowaniu odpadów i robotach budowalnych. Pisemne zaliczenie wykładów |
T-W-3 | Degradacja kwasowa gleb i nadmierna ich alkalizacja – zapobieganie, regulowanie poziomu pH gleby (wapnowanie, zakwaszanie gleb) |
T-W-1 | Funkcje gleby w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie warunki wodno-powietrzne) – zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne |
T-A-3 | Określenie stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące kryteria prawne. Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
T-A-1 | Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w strukturze użytkowania gruntów w Polsce na przestrzeni ostanich kilkudziesięciu lat w oparciu o dane statystyczne (GUS) |
T-A-2 | Praktyczna ocena stopnia zdegradowania fizycznego gleb i ich kwasowości na podstawie konkretnych danych analiz glebowych |
Metody nauczania | M-3 | Praca w grupach |
---|
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o potrzebie ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości całego środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony środowiska |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska, w tym warunków życia i zdrowia ludzi |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne, przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości środowiska życia roślin, zwierząt i ludzi |